Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Studenti liberecké univerzity postavili třetí závodní formuli, ladit budou na polygonu

28. 06. 2019 | 14:10

Už třetí závodní formuli postavili budoucí strojaři z Technické univerzity v Liberci. Příprava a konstrukce vozu jim zabrala téměř rok. Kolik dokážou z auta "vymáčknout", zatím nikdo neví. Motor a celý vůz musí nejprve vyladit při testování na polygonu v Hradci Králové.

formuleTULFoto Formula Student (1)
Foto z www stránek TUL, foto Formula Student

Koncem července je ale čekají první závody v městečku Varano v Itálii. ČTK to u příležitosti představení vozu řekl lídr týmu Filip Veselka, který má za sebou práci i na předchozích dvou monopostech.

"Ze začátku se na projektu podílelo 30 lidí, aktuálně jich zůstává 19. Práce máme rozdělené jako ve výrobě, máme konstruktéry, designéry, elektrikáře i lidi, kteří dělají marketing," řekl Veselka. Nejde přitom o žádnou stavebnici. Závodní vůz studenti navrhli, zkonstruovali a také celý sami smontovali. "Všechno si vyvíjíme a konstruujeme sami a letos jsme se skutečně snažili všechno vyrábět tady u nás na univerzitě," dodal student, který by se chtěl v profesním životě věnovat právě motorsportu.

Tým libereckých studentů strávil na přípravě závodní formule stovky hodin. Loňský model měl 266 kilogramů a letos si dali za cíl ho odlehčit na 220 kilogramů. "Snažíme se používat co nejvíce uhlíkových kompozitů, ze kterých se celá karoserie skládá. Využili jsme i 3D tisk v mnohem větší míře než loni. Máme optimalizovanou celou pedálovou soustavu na 3D tisku, převodku řízení a další komponenty," dodal Veselý. Jak rychle formule pojede, se zatím neví. Veselka ale věří, že to bude 150 kilometrů v hodině.

Podle děkana strojní fakulty Petra Lenfelda je pro studenty práce na takovém projektu dobrou zkušeností. "Učí se všechno od podvozku, přes motory, karoserii, využívají plasty, kompozity, 3D tisk. Umí simulovat podvozek, řízení vozu, odlehčování. To je dneska trend odlehčovat auta - snižovat hmotnost tak, aby jízdní vlastnosti byly optimální," doplnil Lenfeld. Fakulta podle něj studenty podporuje nejen zázemím a odbornou radou a pomocí. Fakulta pomáhá sehnat i peníze. Vývoj takové formule není právě levnou záležitostí, přijde zhruba na půldruhého milionu korun.

čtk