Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Studenti liberecké univerzity staví šestou závodní formuli s dvěma pohony. Z nuly na 100 se dostane za čtyři vteřiny

09. 06. 2024 | 5:00

Na šesté závodní formuli pracují v každé volné chvíli studenti Technické univerzity v Liberci, monopost chtějí už 18. června představit v liberecké Oblastní galerii. Poprvé bude mít Formule Student nejen spalovací motor, ale také elektrický pohon na přední nápravě.

formuletul 1
Foto Artur Irma, fotogalerie dva snímky TUL, dvě foto Artur Irma

Ze "zadokolky" se tak stane čtyřkolka, což umožní zrychlit celé auto například při rozjezdu a také rychleji a stabilněji projet zatáčku, řekl  ČTK vedoucí týmu FS TUL Racing Ladislav Horálek ze strojní fakulty.

Hybridní pohon chtěli studenti použít už loni v páté formuli, nakonec to ale nedopadlo. "Hybridní pohon jsme už v loňské sezoně začali vyvíjet a testovat, nedosáhli jsme ale té úrovně spolehlivosti, abychom ho mohli využít na závodech. Nicméně jsme získali důležitá data z testování a letos bychom opravdu s tím hybridem chtěli i vyrazit na závody a soutěžit v kategorii spalovacích formulí s hybridním pohonem," doplnil Horálek. Na monopostu pracuje 43členný tým v němž je i pět dívek, zastoupení v něm mají všechny liberecké fakulty.

Foto Artur Irma

Elektrickému pohonu se musel přizpůsobit prostor vozu především pod sedačkou. Letošní formule dostala také novou geometrii podvozku i nový koncept zadního křídla. Monopost bude rovněž lehčí a kratší a pilot bude mít díky úpravám lepší výhled z kokpitu. I to zlepší manévrovatelnost. "Věříme, že celkově zlepšíme ovladatelnost. Například od nové geometrie podvozku si slibujeme lepší odezvu na volantu," poznamenal vedoucí týmu. Formule přijde na více než dva miliony korun a bez podpory univerzity a sponzorů by vývoj a stavba nebyly možné.

Monopost bude mít výkon téměř 100 koní a dokáže jet rychlostí až 130 kilometrů v hodině. Z nuly na 100 se dostane za čtyři vteřiny. Podle Horálka nejde ale jen o rychlost. "I na těch závodech se hodně projeví, že studentská formule je soutěž, která má vychovat šikovné lidi. To není jenom o tom postavit rychlé auto, ale také o tom umět prezentovat své výsledky, mít návrh podložený a dokázat, že kroky, které jsme udělali, jsou ty nejlepší, které jsme udělat mohli," dodal.

Závody studentských formulí mají od 80. let minulého století tradici v USA, v Evropě studenti závodí se svými monoposty od roku 1998. Po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů. Na závodech odborná porota posuzuje návrh a provedení vozu, přičemž se klade důraz na bezpečnost, následují testy jízdních vlastností, jejichž vrcholem je okruhový vytrvalostní závod na 22 kilometrů. Podle pravidel musí tým každý rok navrhnout a zkonstruovat novou formuli.

čtk