Studenti liberecké univerzity staví šestou závodní formuli s dvěma pohony. Z nuly na 100 se dostane za čtyři vteřiny
Na šesté závodní formuli pracují v každé volné chvíli studenti Technické univerzity v Liberci, monopost chtějí už 18. června představit v liberecké Oblastní galerii. Poprvé bude mít Formule Student nejen spalovací motor, ale také elektrický pohon na přední nápravě.
Ze "zadokolky" se tak stane čtyřkolka, což umožní zrychlit celé auto například při rozjezdu a také rychleji a stabilněji projet zatáčku, řekl ČTK vedoucí týmu FS TUL Racing Ladislav Horálek ze strojní fakulty.
Hybridní pohon chtěli studenti použít už loni v páté formuli, nakonec to ale nedopadlo. "Hybridní pohon jsme už v loňské sezoně začali vyvíjet a testovat, nedosáhli jsme ale té úrovně spolehlivosti, abychom ho mohli využít na závodech. Nicméně jsme získali důležitá data z testování a letos bychom opravdu s tím hybridem chtěli i vyrazit na závody a soutěžit v kategorii spalovacích formulí s hybridním pohonem," doplnil Horálek. Na monopostu pracuje 43členný tým v němž je i pět dívek, zastoupení v něm mají všechny liberecké fakulty.
Elektrickému pohonu se musel přizpůsobit prostor vozu především pod sedačkou. Letošní formule dostala také novou geometrii podvozku i nový koncept zadního křídla. Monopost bude rovněž lehčí a kratší a pilot bude mít díky úpravám lepší výhled z kokpitu. I to zlepší manévrovatelnost. "Věříme, že celkově zlepšíme ovladatelnost. Například od nové geometrie podvozku si slibujeme lepší odezvu na volantu," poznamenal vedoucí týmu. Formule přijde na více než dva miliony korun a bez podpory univerzity a sponzorů by vývoj a stavba nebyly možné.
Monopost bude mít výkon téměř 100 koní a dokáže jet rychlostí až 130 kilometrů v hodině. Z nuly na 100 se dostane za čtyři vteřiny. Podle Horálka nejde ale jen o rychlost. "I na těch závodech se hodně projeví, že studentská formule je soutěž, která má vychovat šikovné lidi. To není jenom o tom postavit rychlé auto, ale také o tom umět prezentovat své výsledky, mít návrh podložený a dokázat, že kroky, které jsme udělali, jsou ty nejlepší, které jsme udělat mohli," dodal.
Závody studentských formulí mají od 80. let minulého století tradici v USA, v Evropě studenti závodí se svými monoposty od roku 1998. Po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů. Na závodech odborná porota posuzuje návrh a provedení vozu, přičemž se klade důraz na bezpečnost, následují testy jízdních vlastností, jejichž vrcholem je okruhový vytrvalostní závod na 22 kilometrů. Podle pravidel musí tým každý rok navrhnout a zkonstruovat novou formuli.
čtk