Studenti technické univerzity staví už pátou závodní formuli, poprvé bude mít hybridní pohon
Pátou závodní formuli staví studenti Technické univerzity v Liberci (TUL). Poprvé bude mít vůz hybridní pohon, půjde o kombinaci benzinového a elektrického pohonu, řekl dnes ČTK kapitán týmu FS TUL Racing Ondřej Macháček při prezentaci předchozí, čtvrté formule Klárka na libereckém Ještědu. Nová formule se v létě představí na závodech nejen v Česku, ale i na okruzích v Maďarsku a Chorvatsku.
Závody studentských formulí mají od 80. let minulého století tradici v USA, v Evropě studenti závodí se svými monoposty od roku 1998. Po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů. Na závodech odborná porota posuzuje návrh a provedení vozu, přičemž se klade důraz na bezpečnost, následují testy jízdních vlastností, jejichž vrcholem je okruhový vytrvalostní závod na 22 kilometrů. Podle pravidel musí tým každý rok navrhnout a zkonstruovat novou formuli.
Cílem projektu je vzdělávat budoucí automobilové konstruktéry a inženýry. Z českých týmů dosahují v celosvětovém měřítku největších úspěchů studenti z ČVUT s vozem CTU CarTech a studenti České zemědělské univerzity v Praze. Na liberecké strojní fakultě vznikl konstruktérský tým v roce 2015, první závodní formuli studenti představili o dva roky později. "Na svém kontě už mají závodní monoposty Elišku, Markétku, Aničku a Klárku," dodal mluvčí univerzity Radek Pirkl.
Stavba formule není ale jen o sestavení dílů, studenti se také ušpiní, hodí se jim tak podle kapitána týmu zkušenosti z dílen. "Lidi, kteří přijdou z průmyslovky, tak umí většinou se soustruhem, s frézkou, vrtačkou, v nevýhodě bývají ti, kdo přicházejí z gymnázií, když ale někdo chce, tak ho to naučíme," poznamenal Macháček. Složitější díly je podle něj třeba zpracovávat i na CNC obráběcích strojích. "K těm máme přístup třeba prostřednictvím našich sponzorů," dodal.
čtk