Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Studenti technické univerzity staví už pátou závodní formuli, poprvé bude mít hybridní pohon

14.02.2023 | 5:00

Pátou závodní formuli staví studenti Technické univerzity v Liberci (TUL). Poprvé bude mít vůz hybridní pohon, půjde o kombinaci benzinového a elektrického pohonu, řekl dnes ČTK kapitán týmu FS TUL Racing Ondřej Macháček při prezentaci předchozí, čtvrté formule Klárka na libereckém Ještědu. Nová formule se v létě představí na závodech nejen v Česku, ale i na okruzích v Maďarsku a Chorvatsku.

TULformule1
Foto: Artur Irma

Závody studentských formulí mají od 80. let minulého století tradici v USA, v Evropě studenti závodí se svými monoposty od roku 1998. Po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů. Na závodech odborná porota posuzuje návrh a provedení vozu, přičemž se klade důraz na bezpečnost, následují testy jízdních vlastností, jejichž vrcholem je okruhový vytrvalostní závod na 22 kilometrů. Podle pravidel musí tým každý rok navrhnout a zkonstruovat novou formuli.

Cílem projektu je vzdělávat budoucí automobilové konstruktéry a inženýry. Z českých týmů dosahují v celosvětovém měřítku největších úspěchů studenti z ČVUT s vozem CTU CarTech a studenti České zemědělské univerzity v Praze. Na liberecké strojní fakultě vznikl konstruktérský tým v roce 2015, první závodní formuli studenti představili o dva roky později. "Na svém kontě už mají závodní monoposty Elišku, Markétku, Aničku a Klárku," dodal mluvčí univerzity Radek Pirkl.

Foto: Artur IrmaV současné době se v Liberci pracuje na páté formuli. "Už máme objednané díly," doplnil kapitán studentského týmu, který letos čítá 38 lidí. "Všechny fakulty, které na univerzitě jsou, máme v týmu zastoupené. Děláme to od nuly, od shánění peněz, přes design, marketing, samotný návrh a stavbu," řekl Macháček, který by se rád konstrukci sportovních vozů věnoval i po skončení studia na liberecké strojní fakultě. Formule bude mít zadní nápravu poháněnou benzinovým motorem značky Suzuki, přední kola budou mít každé svůj elektrický motor.

Stavba formule není ale jen o sestavení dílů, studenti se také ušpiní, hodí se jim tak podle kapitána týmu zkušenosti z dílen. "Lidi, kteří přijdou z průmyslovky, tak umí většinou se soustruhem, s frézkou, vrtačkou, v nevýhodě bývají ti, kdo přicházejí z gymnázií, když ale někdo chce, tak ho to naučíme," poznamenal Macháček. Složitější díly je podle něj třeba zpracovávat i na CNC obráběcích strojích. "K těm máme přístup třeba prostřednictvím našich sponzorů," dodal.

Foto: Artur IrmaFormule váží kolem 220 kilogramů a přijde na 2,5 milionu korun, letos je proti předchozím letům zhruba o 400.000 korun dražší právě kvůli elektrickému pohonu. Pomáhají sponzoři. Formule dokáže jet rychlostí až 95 kilometrů v hodině, o rychlost ale podle studentů úplně nejde, na prvním místě je bezpečnost. "Každý, kdo se do týmu přihlásí, do toho jde s tím, že to chce někdy řídit, ale když se jde testovat a závodit, tak z toho mají všichni velký respekt," řekl vedoucí konstrukce a jeden z pilotů formule Ladislav Horálek.

čtk