Transformaci technických služeb z akciové společnosti na příspěvkovou organizaci provede Liberec do května 2020
Transformaci svých technických služeb (TSML) z akciové společnosti na příspěvkovou organizaci provede Liberec do začátku května příštího roku. Radnice k tomu přistupuje kvůli obavě, že by v soutěžích o městské zakázky firma neuspěla. Od transformace si slibuje, že TSML bude moci napřímo zadat zakázky na zimní a letní čištění komunikací, údržbu zeleně a později i na veřejné osvětlení. ČTK to dnes řekl náměstek primátora Jiří Šolc (SLK).
"Děláme to proto, abychom vyhověli zákonu o zadávání veřejných zakázek a abychom mohli dlouhodobé smlouvy, které byly vysoutěžené za fungování minulého zákona a které končí, překlopit do technických služeb v rámci takzvané in house výjimky," uvedl Šolc.
Technické služby za současného stavu podmínky pro udělení výjimky nesplňují. Musely by 80 procent svých zakázek dělat pro město, v posledních letech jim ale k dosažení tohoto stavu chybí zhruba čtyři až pět procent. Radnice nechce jít ani do rizika, že vypíše veřejné zakázky a technické služby je nevyhrají. "Zůstala by nám společnost do likvidace. Neměla by co dělat," uvedl náměstek.
Za nejvhodnější řešení považuje vedení města převedení akciové společnosti na příspěvkovou organizaci. Transformaci už schválilo zastupitelstvo. Příspěvková organizace by měla vzniknout právně k 1. lednu 2020, nebude ale zpočátku vykonávat žádnou aktivitu. "Samotná podstata té činnosti, lidi, majetek a tak dále, by měla přejít nejpozději k 1. květnu 2020. Jednak proto, že chceme, aby byla dokončená zimní údržba a jednak tam je dotace na zametací vůz, musí skončit doba udržitelnosti," uvedl náměstek. Míní, že transformace se městu vyplatí i finančně. "Krátkodobě bude něco stát, ale ze střednědobého hlediska budeme šetřit," řekl. Pro zaměstnance TSML se podle něj platově nic nezmění. "Budou mít stejné peníze," dodal.
Technické služby města Liberce jako akciová společnost fungují od roku 1997. Jejich základní kapitál je skoro 127 milionů korun. Jsou ve stoprocentním vlastnictví města. Společnost se 155 zaměstnanci se stará ve městě o 400 kilometrů silnic, 300 kilometrů chodníků a 180 hektarů zelených ploch. Loni podnik při tržbách bezmála za 197 milionů korun skončil v zisku 3,4 milionu. Radnice před několika lety zvažovala, že firmu za 100 milionů prodá. Záměr privatizace schválilo zastupitelstvo v listopadu 2012, minulé vedení radnice ale chystaný prodej zrušilo. Prodej podle Šolce aktuálně už výhodný není. Myslí si, že by o společnost na trhu nebyl zájem.
čtk