Liberec chce větší kontrolu nad velkými zakázkami dopravního podniku, plánuje změnu stanov
Vedení Liberce chce získat větší kontrolu nad velkými zakázkami Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ), jehož je většinovým vlastníkem. Plánuje změnu stanov tak, aby investice nad 50 milionů korun schvalovali akcionáři, což je kromě Liberce ještě sousední Jablonec, který má minoritní podíl 0,38 procenta akcií. Podle náměstka primátora Liberce Adama Lenerta (ANO) si od změny slibují, že budou o velkých investicích lépe informováni.
"Neříkám, že ta komunikace je špatná, to vůbec takhle nemůže být a nesmí to zaznít. Je to o tom, že chceme být lépe informováni a více rozhodovat," řekl Lenert.
Podle stanov zatím akcionáři DPMLJ jednotlivé investice tohoto dopravce neschvalují. Rozhoduje nepolitické představenstvo firmy, kterému k tomu stačí stanovisko dozorčí rady, jejíž členy volí právě akcionáři. Podle Lenerta to je ale nedostatečné. "Pokud město někoho deleguje do dozorčí rady, tak člen dozorčí rady je vázán mlčenlivostí a musí chránit společnost. Nemůže předávat informace dál," uvedl. Změna stanov by se měla týkat i dozorčí rady, kdy u investic DPMLJ nad 20 milionů korun bude muset být její souhlas vždy písemný, což také dosud není.
Navrhované změny zatím nechtěl předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek příliš komentovat. "Představenstvo DPMLJ má plánované jednání na 27. srpna a bude se tímto záměrem politizace řízení dopravního podniku zabývat," napsal ČTK v sms zprávě.
Podle Lenerta jde zatím jen o návrh, který schválili liberečtí radní. Označil to za první výkop. "My tím otvíráme diskuzní stůl s dopravním podnikem a budeme rádi, když se na nějakých pravidlech dohodneme. Ale opravdu to není o tom, že bychom říkali, že tam je rozpor, že společnost nekomunikuje," dodal.
Dopravní podnik je největší společností ve vlastnictví Liberce, minoritním vlastníkem je Jablonec nad Nisou. Firma zajišťuje městskou hromadnou dopravu v krajském městě a do okolních obcí a také tramvajové spojení do Jablonce. O MHD v Jablonci se od roku 2019 nestará. Loni skončilo hospodaření DPMLJ v zisku 615.000 korun. Náklady firmy přesáhly 788 milionů korun, z jízdného a dalších vlastních příjmů byla schopná pokrýt jen zhruba třetinu. Většinu zbývajících příjmů tvořily kompenzace, jež dostal dopravce od kraje a měst. Nejvyšší částku zaplatil Liberec, a to 434 milionů korun.
čtk