Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Výstava v Severočeském muzeu přiblíží dílo restaurátorky Mileny Nečáskové

04. 03. 2023 | 13:22

Severočeské muzeum v Liberci chystá výstavu věnovanou restaurování a význačné představitelce tohoto oboru, Mileně Nečáskové. Ta se podílela i na obnově mozaiky Posledního soudu na průčelí katedrály sv. Víta v Praze či nástěnné malby ve Svatováclavské kapli nebo restaurování deskových obrazů Mistra Theodorika v kapli sv. Kříže na hradě Karlštejn. Vernisáž bude v muzeu příští týden ve středu a výstava potrvá skoro čtvrt roku, do konce května. V tiskové zprávě o tom za Severočeské muzeum informovala Markéta Kroupová.

Hlava Ježíška ze sousoší Sv. Anny Samotřetí, stav před restaurováním (kostel Sv. Anny v Sedleci u Karlových Varů), restaurovala M. Nečásková v roce 2016
Hlava Ježíška ze sousoší Sv. Anny Samotřetí, stav před restaurováním (kostel Sv. Anny v Sedleci u Karlových Varů), restaurovala M. Nečásková v roce 2016

"Výstava přiblíží základní postupy a otázky restaurování prostřednictvím několika dokončených nebo rozpracovaných obrazů a soch, doprovázených grafickými panely s dokumentací průzkumů a postupů prací," uvedla Kroupová.

Mistr Theodorik – okruh, Svatý Rytíř, detail po restaurování, 1360–1364, Kaple sv. Kříže na Karlštejně, olejová tempera na bukové desce, restaurovala M. Nečásková v roce 1996Mezi stěžejní exponáty výstavy bude patřit velkoplošná dokumentace spojená s restaurováním mozaiky na takzvané Zlaté bráně, která se nachází na jižním průčelí pražské katedrály sv. Víta. Nečásková a další tři čeští restaurátoři odstranili v letech 1998 až 2000 z mozaiky korozi, provedli dozlacení a stabilizovali její stav pomocí speciálního systému laků.

Základním malířským výstavním exponátem bude lunetový obraz z bývalého augustiniánského kláštera v Havlíčkově Brodě, který bude prezentovaný v rozpracovaném stavu a bude příkladem proměny silně znečištěného, ztmavlého a mechanicky poškozeného obrazu ve vizuálně atraktivní dílo. "Mezi sochařskými exponáty vyniká dřevěná polychromovaná pozdněgotická socha sv. Anny Samotřetí z kostela sv. Anny v Sedleci u Karlových Varů, k níž se dlouhá staletí konaly poutě," uvedla Kroupová.

Výstava by měla mimo jiné také ukázat, co vše je třeba znát a umět v restaurátorství. "Chemie a fyzika jsou základem technologických znalostí a vědomostí o používaných materiálech, společenské vědy zase informují o vývoji uměleckých a řemeslných technik, dějinách jednotlivých druhů umění, ikonografii. Toto všechno by však nestačilo, pokud by restaurátor neměl výtvarné cítění a dostatečně šikovné ruce k provádění jednotlivých úkonů," dodala Kroupová.

čtk