Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Výstava v Severočeském muzeu přiblíží dílo restaurátorky Mileny Nečáskové

04.03.2023 | 13:22

Severočeské muzeum v Liberci chystá výstavu věnovanou restaurování a význačné představitelce tohoto oboru, Mileně Nečáskové. Ta se podílela i na obnově mozaiky Posledního soudu na průčelí katedrály sv. Víta v Praze či nástěnné malby ve Svatováclavské kapli nebo restaurování deskových obrazů Mistra Theodorika v kapli sv. Kříže na hradě Karlštejn. Vernisáž bude v muzeu příští týden ve středu a výstava potrvá skoro čtvrt roku, do konce května. V tiskové zprávě o tom za Severočeské muzeum informovala Markéta Kroupová.

Hlava Ježíška ze sousoší Sv. Anny Samotřetí, stav před restaurováním (kostel Sv. Anny v Sedleci u Karlových Varů), restaurovala M. Nečásková v roce 2016
Hlava Ježíška ze sousoší Sv. Anny Samotřetí, stav před restaurováním (kostel Sv. Anny v Sedleci u Karlových Varů), restaurovala M. Nečásková v roce 2016

"Výstava přiblíží základní postupy a otázky restaurování prostřednictvím několika dokončených nebo rozpracovaných obrazů a soch, doprovázených grafickými panely s dokumentací průzkumů a postupů prací," uvedla Kroupová.

Mistr Theodorik – okruh, Svatý Rytíř, detail po restaurování, 1360–1364, Kaple sv. Kříže na Karlštejně, olejová tempera na bukové desce, restaurovala M. Nečásková v roce 1996Mezi stěžejní exponáty výstavy bude patřit velkoplošná dokumentace spojená s restaurováním mozaiky na takzvané Zlaté bráně, která se nachází na jižním průčelí pražské katedrály sv. Víta. Nečásková a další tři čeští restaurátoři odstranili v letech 1998 až 2000 z mozaiky korozi, provedli dozlacení a stabilizovali její stav pomocí speciálního systému laků.

Základním malířským výstavním exponátem bude lunetový obraz z bývalého augustiniánského kláštera v Havlíčkově Brodě, který bude prezentovaný v rozpracovaném stavu a bude příkladem proměny silně znečištěného, ztmavlého a mechanicky poškozeného obrazu ve vizuálně atraktivní dílo. "Mezi sochařskými exponáty vyniká dřevěná polychromovaná pozdněgotická socha sv. Anny Samotřetí z kostela sv. Anny v Sedleci u Karlových Varů, k níž se dlouhá staletí konaly poutě," uvedla Kroupová.

Výstava by měla mimo jiné také ukázat, co vše je třeba znát a umět v restaurátorství. "Chemie a fyzika jsou základem technologických znalostí a vědomostí o používaných materiálech, společenské vědy zase informují o vývoji uměleckých a řemeslných technik, dějinách jednotlivých druhů umění, ikonografii. Toto všechno by však nestačilo, pokud by restaurátor neměl výtvarné cítění a dostatečně šikovné ruce k provádění jednotlivých úkonů," dodala Kroupová.

čtk