Zájem firem o AI podle vědců liberecké univerzity roste, potřebují ale pomoc
Zájem firem o využití umělé inteligence (AI) podle vědců Technické univerzity v Liberci roste, potřebují ale pomoc. Hlavně v malých a středních firmách se toho bojí, často nemají prostředky a zkušenosti, aby AI zavedli. ČTK to řekl ředitel Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace liberecké univerzity (CXI) Miroslav Černík na dnešní konferenci "Rozjeď AI ve výrobě" v Liberci, kde vědci představili příklady využití AI v praxi.
"Firmy se na nás obracejí v rámci našich projektů, žádají o pomoc, o radu nebo o nějaký náhled, jak k tomu přistupovat. Snažíme se hlavně malým firmám pomáhat implementovat to (AI) podle jejich potřeb, přesně na jejich výrobu, na jejich požadavky," doplnil Černík. I když podle něj současná AI stále ještě není skutečnou umělou inteligencí, je to systém, který má obrovskou databázi znalostí. "A je schopen údaje vyhodnocovat statisticky podle aplikace, kterou chceme. A to je přesně to, co ty firmy potřebují," dodal.
Liberečtí vědci spolupracovali například s výrobcem plastových dílů pro automobilový průmysl a plastových obalů Dřevoplast ze Všelibic na Liberecku, pro kterého vyvíjeli chatbota schopného sbírat data z výroby a optimalizovat ji. AI teď sleduje požadavky na parametry jednotlivých výrobků, je napojena do systému a sleduje požadavky zákazníků, stav objednávek, skladů. "Původně to musel mít jeden člověk v hlavě," řekl programový manažer firmy Aleš Bobek.
AI ale využívá také třeba společnost Voda CZ z Hradce Králové, která dodává technologie čištění vody pro čistírny odpadních vod a pro úpravny vody. Dřív musel nádrže kontrolovat člověk, který na základě svých zkušeností dokázal posoudit jejich stav a zvolit řešení. Teď ho může nahradit umělá inteligence. Kamery v pravidelných intervalech snímají nádrže a AI může na základě snímků detekovat problémy. "A optimalizovat servisní zásahy tak, aby provozní náklady byly co nejnižší," popsala fungování systému provozní ředitelka Kateřina Jílková.
Na implementaci AI spolupracuje s univerzitou například také pražská společnost MyCom Solutions, která se věnuje správě IT pro zhruba 200 zákazníků a kybernetické bezpečnosti. Právě AI pomáhá sbírat a vyhodnocovat obrovské množství dat a detekovat případné kybernetické hrozby. "Moje myšlenka byla poměrně jasná, potřebuju AI, abych nepotřeboval takové velké množství techniků," poznamenal majitel společnosti Lukáš Vejman.
Velké diskuse se ale stále vedou o tom, na kolik lze věřit výsledkům, které AI předkládá. "Umělá inteligence generuje často data, kterým můžeme z 95 procent určitě věřit, ale občas si skutečně zavymýšlí nebo použije výsledek, který není pro náš případ ten správný. Úkolem člověka by mělo zůstat to, aby měl nějaký nadhled, aby dokázal těch pět procent špatných výsledků vyhodit, zkrátka je nepoužít," dodal Černík. Ani člověk není podle něj se svými výsledky vždy stoprocentní.
čtk