Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Zvlněná dřevěná podlaha se stala novým exponátem v liberecké galerii

16. 05. 2019 | 9:00

Zvlněná dřevěná podlaha i kvasící zelí jsou novými exponáty v Oblastní galerii Liberce. Stanou se součástí jedné ze dvou nových výstav, které odkazují na dřívější využití galerijní budovy. Původně to byly městské lázně. Obě výstavy začnou ve čtvrtek navečer. Zatímco Mystika hygieny zachycuje lázeňství v představách umělců v 21. století, výstava Z lázní do Lázní prezentuje klasické umění 19. století. Novinářům to dnes řekli kurátoři obou výstav.

galerie vlna
Foto: Mad

Instalace od slovenského výtvarníka Juraje Gábora nazvaná Vlnění připomíná vlny na vodní hladině, unese až 500 lidí. Zabírá celou podlahu haly pod bazénem, která má na šířku deset a na délku 20 metrů. "Prvotní skici pro tuto zvlněnou podlahu byly především grafické listy, které zachycovaly vodu, jak na nás působí. Voda jako očista, nejenom fyzická, ale i mentální. Zároveň zklidnění mysli," uvedla kurátorka výstavy Lenka Sýkorová. Když bude návštěvník po třech dřevěných vlnách procházet, automaticky se podle kurátorky bude měnit jeho vnímání.

Zvlněná podlaha působí na výstavě i jako architektonický prvek, pomyslně z ní vyrůstají ostatní vystavená díla. "Vybrali jsme pět autorů, každý k tomu přistupuje odlišným způsobem," uvedl druhý kurátor výstavy Viktor Čech. Většina děl podle něj vznikla speciálně pro tuto výstavu. Na chemické a biologické procesy těl se zaměřili ve svých instalacích Anetta Mona Chisa a Lucie Tkáčová. Mají tam objekty se skleněnými hlavami, v nichž kvasí zelí a další zelenina. Ocelové figury Tomáše Roubala připomínají podle kurátorů lázně jako místo odpočinku, setkávání a také glosování aktuálních problémů. David Vojtuš má na výstavě plastové objekty připomínající polštáře a András Cséfalvay exponát evokující katafalk. Pod něj si budou moci návštěvníci i lehnout a sledovat videoinstalaci. "Vtahuje diváka do intimního dialogu s mystickou postavou asyrského ochranného božstva Lamassu a odkazuje tím ke kořenům hygieny jako rituálu očisty nejen fyzické, ale především duchovní," dodal Čech.

Druhá výstava, z lázní do Lázní, je prezentací klasického umění z 19. století. "Vybrala jsem z bohaté sbírky liberecké galerie 19 listů. Jsou to rytiny nebo litografie, které se vážou k tématu zobrazování nálady, atmosféry, ale i života ve významných lázeňských městech Německa, Rakouska a samozřejmě českého království," řekla kurátorka výstavy Anna Habánová. Obě výstavy potrvají do konce letních prázdnin.