Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Dnes slavíme den Evropské linky 112, o jeho vznik se v roce 2009 zasloužila Česká republika

112
11. 02. 2022 | 13:14

Den Evropské linky 112 je dnem, kdy si Evropané připomínají existenci tísňové linky 112. Příznačně je stanoven právě na 11. 2. a o jeho vznik se v roce 2009 zasloužila právě Česká republika. 

HASIČI AUTO dvě
Foto: HZS LK

V tento den se po celé Evropě konají různé akce a události s cílem propagovat výhody jednotného evropského čísla tísňového volání. Snahou je, aby se linka 112 dostala co nejvíce do povědomí veřejnosti.

V České republice získala linka 112 oblibu ihned po jejím uvedení do provozu, což je patrné z grafu níže.

GrafV roce 2021 operační střediska Hasičského záchranného sboru České republiky zaznamenala celkem 2 056 967 volání na linku tísňovou 112. Oproti tomu na linku 150 bylo hlášeno celkem 262 753 událostí.

Co je linka 112?

  • 112 je tísňová linka, která funguje ve všech státech Evropské unie, ve Švýcarsku a Velké Británii.
  • Je v provozu nepřetržitě, 365 dní v roce, dvacet čtyři hodiny denně.
  • Naši operátoři a operátorky jsou schopni odbavovat hovory na lince 112 v češtině, angličtině a němčině. V případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.

  Kdy vznikla?

  • Vznikla na základě rozhodnutí Rady Evropských společenství č. 91/396/EEC ze dne 29. července 1991 o zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání. 
  • Důvodem bylo usnadnit komunikaci lidí, kteří potřebují pomoc, s tísňovými službami na území Evropské unie. Vzhledem k tomu, že došlo k výraznému nárůstu soukromých i služebních cest v rámci Evropy a čím dál častěji se stávalo, že si cizinci nebyli schopni díky jazykové bariéře a neznalosti čísel tísňových linek navštívené země, zavolat si o pomoc v nouzové situaci, stanovila Rada Evropských společenství číslo 112 pro tísňová volání a zároveň závazným předpisem stanovila členským státům EU povinnost zavést toto číslo nejpozději do 31. prosince 1996.
  • Nechala však na rozhodnutí každého státu, zda bude 112 jediným tísňovým číslem dané země nebo si ponechají i svá dosavadní čísla tísňových linek.

Jak to bylo v České republice?

  • Jednotné evropské číslo tísňového volání bylo v České republice zavedeno na základě usnesení vlády č. 391/2000 ze dne 19. dubna 2000, ve znění usnesení vlády č. 350/2002 ze dne 3. dubna 2002. 
  • Číslo 112 bylo pro účel vzniku nové tísňové linky uvolněno na základě rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu. Do roku 1998 na něm byla provozována služba informace o přesném čase.
  • K příjmu tísňového volání na lince 112 byl určen Hasičský záchranný sbor České republiky. Bylo vybudováno 14 center tísňového volání umístěných v sídlech hasičských záchranných sborů krajů, jejichž testovací provoz byl ukončen v červnu 2004. Tato centra jsou v rámci České republiky hlasově i datově propojena a jsou vzájemně zastupitelná. V případě přetížení nebo výpadku v jednom kraji jsou hovory automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, takže se nestane, že by se člověk, který potřebuje pomoc, nedovolal.

 Jaké jsou její výhody?

  • Linka 112 je univerzální, to znamená, že nemusíte přemýšlet, jestli potřebujete volat hasiče, policii či zdravotnickou záchrannou službu. Operátor vás přepojí na tu složku IZS, kterou v dané situaci potřebujete.
  • Volání je zdarma, a to jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu
  • Lze se dovolat bez SIM karty, bez kreditu, bez zadání PIN kódu 
  • Stačí být v dostupnosti alespoň jedné sítě GSM a mít nabitou baterii u telefonního přístroje.
  • Od počátku letošního roku přibyla možnost zasílání tísňových SMS. Zasílání SMS zpráv na tísňová čísla je určeno primárně pro osoby se zdravotním postižením a sníženými či narušenými komunikačními schopnostmi.
  • Díky moderním technologiím, které využívají operátoři tísňových linek, je možné přibližně lokalizovat místo, odkud volající telefonuje.

Jak volat na tísňové linky?

  • Snažte se zachovat klid.
  • Najděte si bezpečné místo, odkud můžete nerušeně telefonovat.
  • Poté, co se vám ozve operátor, sdělte mu:
  1. co se stalo,
  2. kde se to stalo (město, ulice, případně záchytný bod),
  3. jestli se na místě události nachází zraněný člověk,
  4. své jméno a telefonní číslo, ze kterého voláte.
  • Zůstaňte v kontaktu s operátorem a postupujte dle jeho pokynů.
  • Nikdy nezavěšujte jako první. Buďte připraveni odpovědět operátorovi tísňové linky na jeho případné doplňující dotazy.
  • Po ukončení hovoru si nechejte telefonní přístroj u sebe pro případný další zpětný hovor operátora.

Čísla tísňového volání v České republice:

112    Jednotné evropské číslo tísňového volání 
150    Hasičský záchranný sbor České republiky
155    Zdravotnická záchranná služba
158    Policie České republiky
156    Obecní (městská) policie

TZ/HZS LK