Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Motorkáři jsou možná nejrychlejší, ale určitě nejzranitelnější účastníci silničního provozu

112
11. 04. 2022 | 16:34

Blíží se dlouhé velikonoční volno a možná i pěkné počasí, které na silnice přiláká řidiče motocyklů k vyjížďkám. Motocyklisté jsou mnohem zranitelnější účastníci silničního provozu než řidiči automobilů, proto by měli pamatovat na svoji bezpečnost. Uvědomte si, že po zimním období, si i řidiči automobilů opět zvykají na to, že se v silničním provozu budou objevovat také motorkáři na svých strojích. Pamatujte, že obezřetnost, předvídavost, ohleduplnost a vzájemná tolerance jsou hlavními aspekty bezpečné jízdy.

motorkáriNew
archivní foto

První kilometry po zimě by měli řidiči jet s motocyklem spíše v klidnějším tempu a to především proto, aby si po delší odstávce opět osvojili jeho ovládání.

Řidič na motorce by měl vyjíždět pouze tehdy, pokud není unaven, nervózní nebo ve stresu, neboť právě tyto stavy by mohly vést k agresivní jízdě, a tím i k odbourání veškerých zábran a mnohdy i ke ztrátě pudu sebezáchovy. Je potřeba si uvědomit, že agresivní jízdou neohrožujete jen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu.

Uvědomte si, že každý řidič musí přizpůsobit rychlost jízdy zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu komunikace, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat. Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Motocykl má brzdnou dráhu delší než automobil (při rychlosti 100km/h je brzdná dráha 83 metrů, při rychlosti 200km/h je brzdná dráha 280 metrů.

Při jízdě dávejte pozor na spadané listí, olejové skvrny, tramvajové koleje, výtluky, dilatační spáry na mostech, změny povrchu vozovky, dlažební kostky, vyjeté koleje, vodorovné dopravní značení. Počítejte se slepými úhly zpětných zrcátek automobilů – když nevidí zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič motorkáře nevidí. Při přejíždění dodržujte dostatečný boční odstup od automobilu a přejíždějte jiná vozidla pouze zleva. Nepředjíždějte v nepřehledných místech, hlavně před zatáčkami a před horizontem.

Pro jízdu na motorce je potřeba maximálního soustředění, které nebude sníženo alkoholem nebo jinými návykovými látkami, neboť pod jejich vlivem není řidič schopen bezpečně ovládat vozidlo a jeho reakční čas se prodlužuje.

Před každou jízdou je potřeba zkontrolovat technický stav motocyklu:

- tlak v pneumatikách a jejich stav

- těsnost motoru a tlumičů

- funkčnost světel a blinkrů

- funkčnost brzd, právě brzdy by se měly kontrolovat skutečně před každou jízdou


Pamatujte, že na motorce nejste chráněni žádnou karosérií ani bezpečnostními prvky jako v autě, proto je důležité mít ochranné prvky na sobě. Zásadní ochranou je kvalitní přilba, vhodné oblečení vč. chráničů, pevná obuv a rukavice.

Řidič na motocyklu nebo mopedu je povinen mít za jízdy na hlavě nasazenou a řádně připevněnou ochrannou přílbu schváleného typu a chránit si za jízdy zrak vhodným způsobem, například brýlemi nebo štítem, pokud tím není snížena bezpečnost jízdy, např. za deště nebo sněžení. Přílba musí splňovat technické požadavky a musí být homologována podle předpisu EHK č. 22. Tato povinnost platí samozřejmě i pro spolujezdce.

Oblečení by mělo mít reflexní prvky, někdy postačí i reflexní motorkářské kšandy, zvýší se tím tak vlastní viditelnost. Pro bezpečnost každého motorkáře je důležité, aby byl pro ostatní účastníky provozu co nejvíce viděn. Samozřejmostí by mělo být užití páteřového chrániče, buď samostatně anebo již zakomponovaného v bundě. Dalším bezpečnostním prvkem jsou speciální vesty nebo kombinézy s airbagem, který se v případě pádu nebo nárazu aktivuje. Všechny chrániče, vložky a protektory by měly mít svou bezpečnostní atestaci. Na exponovaných místech musí pevně držet, jinak při nehodě neochrání.

Boty na motorku musí být pevné, přinejmenším nad kotníky a musí mít správnou velikost. Řidič by měl mít cit v nártu i v chodidle, neboť nohou ovládá některé funkce motocyklu.

Samozřejmostí by měly být pro motorkáře rukavice, které musí na ruce perfektně sedět. Ruce by se neměly v rukavicích potit a klouzat.

PČR/Martina Frýdová