Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Policisté na Semilsku řeší několik případů podvodů e-schopů, které nabízejí auta, motocykly a obytné vozy

112
26. 04. 2021 | 12:23

Policisté na Semilsku řeší v těchto dnech několik případů podvodných jednání uskutečněných prostřednictvím internetové inzerce. Zpravidla se jedná o inzertní portály nabízející k prodeji vozidla, motocykly, obytné vozy, ale třeba i jízdní kola. Inzerující jsou většinou ze zahraničí.

počítač laptop-820274 1280
Ilustrační foto

Asi každý z nás si někdy něco koupil z různých e-schopů či bazarů prostřednistvím internetových portálů. Avšak na prvním místě by měla vždy být velká opatrnost,  jak při výběru daného obchodu, ale zejména při platbě za objednané zboží. 

Kupující často naláká výhodná levná nabídka, avšak ne každá nabídka je nakonec levná.

Své o tom již ví kupující, kteří se nechali zlákat na výhodnou nabídku a zboží, které si objednali ani své peníze dodnes neviděli.

Scénář bývá zpravidla stejný:

Inzerující je obvykle soukromá osoba. Uvádí pouze e-mailový či žádný kontakt a na inzerát je tedy možné odpovědět pouze prostřednictvím inzertního serveru. V případě odpovědi na takový inzerát je pak obvykle zaslán e-mail v anglickém jazyce a komunikace již dále probíhá v tomto jazyce. Přestože někteří garantují, že platba za zboží bude provedena v hotovosti až při jeho převzetí, skutečnost bývá nakonec jiná. 

V průběhu objednávky vyzve e-mailem přepravní společnost o úhrady spojené s přepravou, mnohdy s tím, že se vyskytly komplikace při dopravě. Pošlou kupujícímu i kupní smlouvu a fakturu s tím, že převzali do péče od inzerujícího vůz, motocykl...

A nebo inzerující uvede rovnou, že nelze platit formou dobírky a platba musí být uhrazena předem přepravní společnosti s tím, že kupující bude mít garanci 3 dnů na vyzkoušení a popřípadě i vrácení vozidla, motocyklu apod.. 
K ničemu takovému samozřejmě nedojde a kupujícím zbydou pouze oči pro pláč. 

Podvodníci v takovém případě touží po penězích, které mu zaplatíte za přepravu, která se nikdy konat nebude. Pro tento účel mohou být založeny rovněž www stránky společnosti.

V případě zaplacení „poplatku“ bude podvodník patrně komunikovat dál (patrně jménem „přepravní“ společnosti) a vyzve k dalším úhradám, například s tím, že vozidlo je odstavené kousek od vašeho domova kvůli poruše přepravního vozidla a pokud zaplatíte další částku, bude zajištěna doprava náhradní. 

Policisté nyní řeší takto případy koupě osobního vozidla, obytného vozu a silničního jízdního kola za nemalé částky. 

Na co si dát pozor?

Zjistěte co nejvíc informací o internetovém obchodu – ověřte si, že adresa, kterou provozovatel uvádí, skutečně existuje. Pomoci vám může i hodnocení od dřívějších zákazníků nebo známka důvěry. Tu může v Česku udělit APEK nebo Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Obecně je lepší se vyhnout zcela neznámým portálům. 

Trvejte na sjednaných podmínkách, tj. pokud je sjednáno, že platba proběhne až při převzetí zboží, neplaťte nic dopředu, ale skutečně až při převzetí.

Jak postupovat v případě, že jste byli podvedeni?

  • Vše řádně zazálohujte, nejlépe jak v listinné, tak v elektronické podobě -  objednávku, její potvrzení, komunikaci s prodejcem, či veškerou další komunikaci týkající se podvodného jednání.
  • Pokud to půjde, proveďte zajištění www stránky s inzerátem (postačí funkce printscreen).
  • Následně věc oznamte na nejbližším oddělení Policie ČR.
  • Pokud věc nechcete hlásit, proveďte alespoň nahlášení podvodného inzerátu správci inzertního serveru. 

Není vyloučeno, že poškozených může být i více. V tomto případě věc oznamte na bezplatnou tísňovou linku 158 nebo na kterékoliv policejní služebně. 

PČR/Vladimíra Šrýtrová