Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Pracovnice myslela, že jí píše ředitel, odeslala peníze na zahraniční účet a firma z Českolipska tak přišla o milion

112
25.05.2023 | 19:17

Firma z Českolipska přišla podvodem o víc než milion korun. Peníze pracovnice firmy odeslala na zahraniční účet, neboť si myslela, že jedná na e-mailový pokyn ředitele. Na webu policie o tom dnes informovala její regionální mluvčí Ivana Baláková.

počítač woman-2937216 1280
Ilustrační foto

"Firma se stala obětí podvodníků, kteří provádějí takzvaný cílený phishing na konkrétní firmy. Ty si pachatelé vytipují z veřejně dostupných zdrojů, seznámí se blíže s jejich strukturou a potom odešlou podvodný e-mail účetní nebo sekretářce, který vypadá jako e-mail od ředitele firmy," uvedla Baláková. To, že peníze odchází do zahraničí, podle ní snižuje schopnost bank neoprávněnou platbu zablokovat.

V tomto případě se obětí podvodníků stala zaměstnankyně firmy, která má na starost platební styk s klienty. V pondělí kolem 12:00 jí přišel do služební e-mailové schránky e-mail, který navenek vypadal, že je od ředitele firmy. Pisatel se v e-mailu dotazoval, zda mají na devizovém účtu dostatek hotovosti, aby mohli uskutečnit platbu do zahraničí ve výši 45.000 eur (1,064 mil. Kč), která spěchá. "Žena odpověděla kladně a ještě upřesnila zůstatek na účtu. Vzápětí došel od ředitele druhý e-mail s pokynem k provedení této platby s platebními údaji. Peníze žena převedla kolem 13:00. Až teprve potom se setkala se svým ředitelem osobně a tehdy vyšlo najevo, že tyto e-maily nepsal on," dodala Baláková.

Mluvčí policie uvedla, že jedinou efektivní obranou proti takovým podvodům je prevence. "Ta spočívá v nastavení bezpečné interní komunikace ve firmě a v kvalitním zabezpečení e-mailů. Pomůže ale i jednoduchá rada. Pokud přijde do účtárny e-mail s pokynem ředitele k provedení platby ve prospěch nového zákazníka, ověřte si ji u něj jiným způsobem než e-mailem, tedy osobně nebo telefonicky," uvedla Baláková.

Policie ověřování plateb doporučuje také v případě, že stálý zákazník žádá e-mailem o zaslání platby na jiný účet, než který dosud užíval. "Zde zpozorněte a platební údaje si u něj ověřte zase jinak než e-mailem, nabízí se telefonát nebo pracovní skype," dodala policejní mluvčí.

čtk