Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Tramvaj Bovera v Liberci jezdí už 19 let, je stále v dobrém stavu

06. 06. 2019 | 18:10

Historickou tramvají Bovera číslo 78 mohou Liberečané při zvláštních jízdách přes centrum města jezdit už 19 let. Vyrobena byla před 90 lety, díky péči nadšenců z Boveraclubu je stále v dobrém stavu. Od roku 2000 mezi Lidovými sady a viaduktem pod vlakovým nádražím, kde zůstává úzký metrový rozchod kolejí, absolvovala již přes 12.000 kilometrů.

tramvaj historická Na konečné ve Vreatislavicích menší
Ilustrační foto

"Věřím tomu, že dokavaď nám tady zůstanou metrové koleje, tak že ji budeme používat nadále. Nicméně vzhledem k tomu věku si ji musíme šetřit," uvedl předsea Boveraclubu Tomáš Krebs. Tramvaj s 20 sedadly podle něj jezdí při slavnostních příležitostech, objednat si ji lze například i na svatbu. "Za rok ji vypravíme tak desetkrát," uvedl Krebs.

V Liberci v minulosti na pravidelné lince nejezdila, vozila cestující v letech 1929 až 1965 v Ústí nad Labem. Toto město si za první republiky objednalo 18 takových tramvají, vyrobené byly u Ringhoffera v Praze, elektrickou výzbroj dodala firma Brown Bover. "Na svou dobu velice moderní tramvaje se na dlouhá léta staly typickými pro Ústí nad Labem," řekl Krebs. Od jiných typů tramvají se tento odlišoval v interiéru uspořádáním a kvalitou sedaček. "Pamětníci jsou zvyklí, že tramvaje měly dřevěné lavice, tady byly polstrované sedačky," uvedl Krebs. Zatímco ale za první republiky byly kožené, po renovaci má Bovera levnější koženkové.

Z ústecké flotily se dochovala jen jedna, a to díky tomu, že se dostala v roce 1969 do Liberce. Nejprve zde sloužila léta jako kolejový brus. Nadšenci tehdejšího Kroužku přátel městské dopravy, pozdějšího Boveraclubu, se do její opravy pustili v roce 1988 a postupně navrátili původní podobu. "Dne 25. září 1999 se vůz poprvé opět rozjel vlastní silou a za rok, po dokončení interiéru a získání průkazu způsobilosti, svezl své první cestující jako historický vůz," řekl Krebs. Jako každé historické kolejové vozidlo podle něj absolvuje každý rok elektrorevizi a brzdové zkoušky. "Ty zatím absolvovala vždy úspěšně a s naměřenými hodnotami stejnými jako v roce 1929 při prvních zkouškách," dodal.

Nadšenci z libereckého Boveraclubu se renovaci tramvají věnují už přes 30 let. Pro zvláštní jízdy mají k dispozici pět vozů, nejstarší je právě Bovera z roku 1929. Historickými tramvajemi se mohou lidé v Liberci svézt při zvláštních příležitostech, jezdí hlavně o státních svátcích. Za rok to je 30 až 40 akcí, při jedné se s nimi sveze i několik set lidí.

čtk