Chceme dělat krásno, ale nestíháme nic, hodnotí přínos architektonické kanceláře Petr Židek (ODS)
Od letošních komunálních voleb nás dělí už jen hodiny. Volební místnosti se otvírají v pátek ve 14 hodin a zavírají se o 24 hodin později. Pak začíná sčítání hlasů a napětí, jak to dopadne. ODS letos v Liberci kandiduje se Sportovci s cílem znovu nastartovat rozvoj krajského města. Chytře, srozumitelně a předvídatelně.
Vaši stále ještě koaliční partneři považují za jeden z největších úspěchů společné vlády to, že vznikla Kancelář architektury města, KAM. Sdílíte to též, jako představitel ODS v koaliční radniční vládě?
Nevidím problém v tom, že máme KAM. Každé moderní město, a já Liberec považuji za moderní město, potřebuje mít kvalitního a respektovaného architekta, který se nějakým způsobem chová jako konceptor a iniciátor. Ne jako diktátor, jak napsal jeden odborník v daném oboru. Pokud jediný správný pohled na jakýkoli projekt je pouze ten, který má pan architekt s funkcí, tak je ale něco špatně. Dobrý městský architekt musí být nestranný a nemůže svůj názor tvarovat podle toho, kdo předkládá projekt.
Můžete uvést nějaký konkrétní příklad, že se tak (ne)děje, nebo je to jen váš pocit?
Z mého úhlu pohledu je aktuálně nejjasnější příběh, který se týká dvou akcí v lokalitě kolem Horské ulice. Zde mětský architekt, tedy šéf KAMu, v rámci připravované studie na dané území prosazuje určitý sklon střech s odkazem na to, že tu lokalitu chce přiblížit staré německé architektuře typické pro nedaleké okolí horních kasáren, na niž by se mělo navázat. Přitom ale, podle mého mínění, je v okolí otočky autobusu u Ekoflory tak rozmanitá zástavba, že trvat na takových detailech mi nepřijde úplně logické. Spíš bychom měli dát prostor architektovi, který bude studii připravovat, a úplně mu předem nesvazovat ruce. Jistě, jsem laik a třeba neumím pochopit hlubší pohled architekta. Budiž.
Když se ale opodál připravuje jiný projekt - přímo naproti horním kasárnám, na jediné větší zelené ploše, kterou místní využívají – nerozumím, proč zde mohou vyrůst dva bytové domy s téměř rovnou střechou. Není tady něco špatně? Vědí lidé v okolí Horské a Baltské ulice, co jim KAM chystá? Proč přímo v místě, které je dávané za příklad pro studii o dva kilometry dál, KAM povolí a doporučuje něco, co jinde nepovolí?
Odpověď je možná jednodušší, než se zdá. Projekt předkládá paní architektka Jana Medlíková z Atakarchitekti s.r.o. Paní architektka je zároveň členkou rady architektů, poradního orgánu primátora Zámečníka. Rada architektů projekt schválila. Už tady vidím trochu střet zájmů, ale dobrá. Když ale víte, že se celým jménem paní architektka jmenuje Jana Janďourková Medlíková, a že ještě v červnu letošního roku byl jedním z jednatelů Atakarchiteki pan architekt Jiří Janďourek, dnes vedoucí Kanceláře architektury města, tak to už je pak jasné, že projekt dostal v KAMu zelenou. Je to trochu k smíchu, když Starostové z SLK říkají „že KAM bojuje proti pokusům některých firem znovu vládnout Liberci“. Spíš to vypadá, že ovládnout rozhodování o rozvoji a výstavbě v Libereci se připravují ti, kteří mají dobré vztahy nebo propojení na KAM.
Osobně moc nevidím nějaké výraznější výsledky KAM, ale je to asi tím, že nahlížím pouze zvenku. Jak to s hodnocením činnosti a výsledků KAM vypadá, máte-li informace zevnitř?
KAM má podle mě jeden velký problém. Nemá koncepční řízení, snaží se vyjadřovat úplně ke všemu a díky tomu je zahlcen. Jeho pracovníci nic nestíhají. Tím brzdí ostatní odbory na městě a lidé, kteří potřebují jejich vyjádření, čekají mnohdy měsíce a právem se zlobí. Navíc není dostatečně personálně obsazen, což ještě více snižuje jeho akceschopnost. Není možné, když nestíhají vlastní práci, aby bylo vyzdvihováno, jak moc pan Janďourek pomáhá jinde, v jiných krajích, na ministerstvech. To mě fakt nezajímá. Když bude perfektně fungovat odbor, když budou všechno stíhat, tak ať se věnuje čemukoli. Ale říkat, kolik set hodin dělá šéf KAMu nad rámec svých povinností, spíš svědčí o tom, že si ukrojil příliš velký krajíc. Pak nezvládá timemanagement a plánování své práce pro město.
Nevíte, proč ještě není hotová Vítězná ulice? Je normální, aby se oprava jedné ulice táhla dvěma volebními obdobími?
Vítězná byla připravena po sdružené opravě síťařů na nový povrch. Mělo jít o opravu bez zásahu do okolí, tím pádem jednoduchý povolovací proces. Byl to jeden z prvních projektů, který na KAMu řekli, že předělají, aby se zároveň upravilo i okolí, chodníky, veřejný prostor, nejen komunikace. Vypadalo to jako dobrý nápad, zvlášť, když mluvili jen o malém zpoždění. Bohužel stav je takový, že dodnes jezdíme po provizorním asfaltu, lidé nadávají a projekt není hotov. S ohledem na to, že na KAMu nejsou schopni předložit takové řešení, které dostane zelenou, aby mohlo získat stavební povolení, tak je jisté, že realizaci tohle vedení města nestihne. A to je to, co mě štve, všechno strašně dlouho trvá. Chceme dělat krásno, ale nestíháme nic.
Je takový přístup dobrou kvalifikací pro budoucího náměstka pro rozvoj, pro pozici, na niž se nanominoval sám vedoucí architektonické kanceláře?
Není, spíš myslím, že je to celé taková hra pana Janďourka a SLK. Zjistil, že se to tam celé pod jeho vedením sype, že není schopen nic dotáhnout do konce, tak je lepší tlačit ho na kandidátce výš a říkat, že z něj bude dobrý náměstek. Takový hezký exit odněkud, kde se to rozpadá pod rukama.
Kampaň je v ostré fázi, takže všichni slibují všechno. I lanovku na Ještěd začleněnou do systému liberecké MHD, jak hlásá bannerová kampaň Starostů. Nevíte, kde SLK našla, právě před komunálními volbami, zlatý důl?
Tak to bych také rád věděl! Podle toho, co kolegové z SLK hlásají, to vypadá, že budeme mít na další čtyři roky k dispozici asi tak 5 miliard na projekty. Začlenění lanovky na Ještěd do systému MHD příliš nerozumím. Nevím, jestli tím myslí, že to bude provozovat dopravní podnik, nebo, že tam bude jízdné jako v autobusu...
Pokud to bude provozovat nějaký strategický partner, který zaplatí výstavbu lanovky, což je nějakých 300 milionů, tak u toho dopravní podnik asi nebude. Důvod začlenění do MHD mi tudíž uniká. Možná to má být jen taková podprahová informace, bude to MHD, bude to naše, bude to levné, to lidi chtějí. Jenže když postavíte lanovku za 300 milionů, tak nemůže fungovat při ceně jízdného jako v autobuse. Všichni to vědí, jen to někteří nechtějí říkat, protože to není příjemné.
Jediná šance by byl ten zlatý důl, na který se ptáte. A hodil by se nejen kvůli lanovce.
lo