Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Další lekce z reprezentace Liberce: Bílí Tygři jsou aktuálně nejúspěšnějším českým hokejovým klubem

09. 03. 2019 | 0:00

Dlouhou noc po dlouhé a úspěšné základní části tuzemské hokejové extraligy za sebou má bezvadě sehraný tým libereckých Bílých Tygrů. Popáté získal Prezidentský pohár, trofej pro nejúspěšnějšího účastníka základní části. Bílí Tygři si tak zajistili nejvýhodnější pozici před blížícím se play-off. Po zápase se Spartou Tygři pohár získali potřetí za poslední čtyři sezóny. Výborná sportovní reprezentace Liberce tak píše další kapitolu. Tygři pohár přebírali na ledě pražské Sparty a aplaudovaly jim plné ochozy, zčásti samozřejmě zaplněné libereckými diváky.

Liberecký triumf v O2 areně vidělo více než 11 tisíc diváků. Pražské publikum v pátek večer dostalo "dva důvody k radosti v jednom". Ve finále viděli předání poháru nejúspěšnějšímu celku a zároveň se mohli radovat z postupu svého týmu do play-off. Za záda libereckého brankaře dokázali sparťané dovézt pět gólů, čímž zaslouženě vyhráli a mohli soupeři zahrát "Pátá". To se na extraligových stadionech stává.

Libereckým hokejistům a celému realizačnímu týmu každopádně patří Bravo! Od postupu Liberce do extraligy Bílí Tygři slaví triumf v první části ročníku již popáté a jsou tak za toto období (17 sezón) nejúspěšnějším českým klubem, popsal tygří web.

Z letošních jarních prázdnin zbývají poslední hodiny. Počasí vyšlo na jedničku. Hory jsou pořád plné sněhu a podmínky k lyžování lze stále označit za výborné. V podhůří už oschly cesty, lze tudíž šlápnout do pedálů, jít na výlet, nebo nastartovat pekelné stroje. Pozor na ně. Motorkáři se už zase řítí krajinou, je třeba na to pamatovat. Když jim dodržování povolené rychlosti příliš vrásky nedělá, ohrožují nejen sebe, ale i ty za volantem. Zvlášť když vyjíždíte z vedlejší na hlavní a nemůžete tušit, že to světlo, které vnímáte na horizontu, se přiblíží raketovou rychlostí, kterou na devadesátce nepředpokládáte.

Cyklisté by zase měli dávat pozor na nepříliš frekventovaných silnicích, z nichž dosud nezmizel posyp. Smyk je tu cobydup. Záhadnou pořád zůstává, proč ještě nefunguje cyklostezka kolem liberecké čistírny odpadních vod, stačí namalovat čáry a odstranit zábrany a zákazové značky. Stejně tam lidé jezdí i chodí. Teplých dnů už bylo dostatek, chce to jenom vyhnat zhotovitele do akce. Nebo se čeká na kalendářní jaro?

Jarní prázdniny lehce utlumily politické dění v kraji, ale o pár taškařic postaráno bylo. Vyšlo najevo, že si liberecká opozice na vedení radnice postěžovala kvůli územnímu plánu na ministerstvu pro místní rozvoj. Když jsem o tom psala, dala jsem hned do titulku, že je opozice kvůli ÚP podivně neklidná a žaluje na současnou vládu dřív než po sto dnech ve funkci. Podivný neklid ale přichází dost pozdě. Neklidní měli být exponenti Změny a Zelených, nyní už rozptýlení do dvou politických, naštěstí už zase opozičních formací, v době, kdy měli páky s tím něco udělat. Tedy v letech 2014 až 2018, kdy městu vládli. Tehdy ale byli povážlivě klidní a hlavně nečinní. Tak to teď budou muset nechat na svých následovnících, kteří už mají od tahání příslovečných horkých kaštanů z ohně značně popálené prsty.

Korytářův pisálek z propagandistického webu ZPL se bez znalosti problematiky opožděně pustil do kritiky radnice za to, že si bude platit PR v místní televizi. Tomu jsem se věnovala již před týdnem, nebyl by důvod se k tématu vracet, kdyby dotyčný neználek ve vztahu k naší společnosti (která s obdobnou činností přestala už před šesti lety, když ukončila televizní vysílání) zase prokazatelně nelhal. Tvrdí, že GENUS TV dostávala od liberecké radnice milion ročně, což je lež. Vím to, podepisovala jsem smlouvy i faktury. Jeden měsíc vysílání, včetně výroby, tehdy radnici vyšel do 50 tisíc bez DPH a přes prázdniny se nevysílalo. Nic než malá násobilka, kterou nedokáže rozstřelit žádná účelově šířená lež.

Vedení Liberce se začalo zajímat, za jakých podmínek by příměstské a meziměstské autobusy mohly zajíždět do areálu vlakového nádraží, kde jsou nevyužité koleje a prostory, na nichž by mohla být nástupiště pro autobusovou dopravu. Zároveň by se propojily funkce v odbavovací hale a zklidnilo se okolí vlakového nádraží zvenku. ZDE. Vznikl by tak kompaktní dopravní uzel. Kdo byl někdy například v Bruselu a použil místní dopravu ví, že z vlaku se v jednom místě přestupuje na metro i na tramvaj.

Ptáte-li se, co by pak bylo s plánovaným terminálem s parkovacím domem, který Liberec za velkého opozičního třesku přepouští kraji, je odpověď jasná. Podle dlouhodobých vizí (v horizontu až dvaceti let) by vzniklo centrální nádraží, na němž by se konečně do vzájemné symbiózy dostaly všechny typy veřejné dopravy. Než se tak ale stane, potřebuje Liberec v prostoru dnešního autobusáku funkční terminál, a parkhaus se hodí vždycky. Došlo by i na vzývaný park a na estetické řešení celého území. Polidštit lokalitu kolem nádraží je na místě, zvlášť když existují plány na přestavbu třídy 1. máje. Vše se ale musí dělat ve spolupráci všech zainteresovaných, ne ve vidině postavit si pomník bez ohledu na nepominutelné souvislosti.

Obrazně řečeno, mocně to jiskří na tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem. Jablonec má nové komunikační oddělení, a to se na jabloneckém radničním webu pokusilo vyvrátit mýty, jež o financování linky kolují. ZDE. Jablonec nad Nisou odmítá platit Liberci za zajištění provozu tramvajové linky 11 mezi oběma městy 23,5 milionu korun. Částka je více než dvojnásobná ve srovnání s loňským rokem, kdy Jablonec na provoz linky přispíval necelými 11 miliony korun. Město je ochotno zvýšit s ohledem na růst cen energií a mezd příspěvek o milion, pro vyšší nárůst ale žádá podrobné zdůvodnění. Podle jabloneckého primátora Milana Kroupy (ANO) není pravda, že Jablonec nechce za tramvajovou linku platit nebo že ji chce zrušit. Zatím se podle něj ale nepodařilo dohodnout se sousedním Libercem novou smlouvu. Stará vypršela na konci loňského roku. Na základě platebního příkazu Jablonec v pondělí zaplatil tři miliony korun jako zálohu na provoz linky a o smlouvě chce dál jednat. Jablonecká radnice si zároveň nechává zpracovat podrobnou analýzu linky společností Pro Cedop, která ukáže, kolik by měl Jablonec za tramvajové spojení platit. Pokud se ukáže, že požadavek Liberce odpovídá skutečnosti, je podle Kroupy Jablonec připraven vyšší částku zaplatit.

Náměstek libereckého primátora Jiří Šolc (SLK) v reakci ČTK řekl, že nově vypočítaný příspěvek pro Jablonec vychází z modelu, který pro město vypracovala renomovaná společnost BDO. "My mu věříme, ale zároveň vítáme, že se na to nějaká jiná profesionální společnost podívá, aby ověřila správnost toho modelu," řekl Šolc. Příspěvek podle něj zohledňuje všechny náklady, které jsou s provozem linky spojené, odpisy, rostoucí mzdy řidičů i ceny energií.

Jaký bude osud tzv. jablonecké tramvaje, pokud by se obě reprezentace nedohodly, je tak stále ve hvězdách. Každopádně by byla škoda, kdyby nedomyšlenou přetlačovanou došla k jakékoliv úhoně, byť si troufám tvrdit, že do Liberce dojíždí víc lidí než opačně. Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955, denně přepraví kolem 11 tisíc cestujících. Náklady na její provoz činí kolem 100 milionů korun ročně, dopravní podnik utrží asi 15 milionů korun za jízdné a zbytek dosud dostával jako kompenzaci od Liberce, Jablonce a Libereckého kraje. Tak by to mělo i zůstat, aby se tato atrakce neporoučela do propadliště dějin. Vždyť kde jinde na světě (?) tramvaj, typický městský dopravní prostředek, jezdí lesem?

Užijte si víkend.

Alena Roubalová