Ještědskou lanovku i novoborskou Poštu pamatuji v provozu, což je dost dlouho na to, aby bez údržby spadly. Stalo se
Zpráva týdne končícího týdne přišla až koncem týdne. Drážní inspekce řekla „na plná ústa“, proč před třemi lety spadla lanovka na Ještěd. Zveřejněním nikterak překvapivé zprávy se národ přeměnil ze zanícených trenérů a nechybujících premiérů ve znamenité kontrolory revizích techniků.
Vypadá to totiž, že ještědská lanovka dojela na typické české „já nic, já muzikant, nikdo nic nezpůsobil, nikdo za nic nemůže“. Navzdory tomu chodí rodina zesnulému průvodčímu na hrob.
Připomeňme, že bezprostřední příčinou pádu kabiny lanovky na Ještědu v Liberci po přetržení tažného lana před třemi lety bylo, že byla lanová dráha provozována bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci brzdy. V minulosti byly totiž v rozporu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací dráhy neoprávněně odstraněny. V závěrečné zprávě k vyšetřování pádu to v pátek oznámila Drážní inspekce. Nedostatečná byla i kontrola ze strany drážního úřadu.
Za bezprostřední příčinu pádu kabiny, při níž zemřel průvodčí, označila také uznávání lanové dráhy k provozu. Přes zjevné rozpory skutečného stavu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací, které způsobilost k provozu vylučovaly, uvedla inspekce.
České dráhy, tehdejší provozovatel ještědské lanové dráhy, okamžitě kontroval: Lanová dráha na Ještěd byla provozována na základě platného Průkazu způsobilosti vydaného Drážním úřadem. České dráhy po celou moderní historii (po roce 1990) disponovaly vždy veškerými úředními povoleními, schváleními a ověřeními potvrzujícími, že faktický stav lanové dráhy, a to včetně absence automatické vozové brzdy, odpovídá bezpečnostním požadavkům pro její provoz v souladu s platnou legislativou a všemi obecně závaznými předpisy, uvedl mluvčí národního dopravce.
Podle něj při žádné předchozí kontrole ze strany Drážní inspekce, Drážního úřadu a dalších orgánů nebyl technický stav lanovky nikdy zpochybněn. Současně tyto kontroly nikdy nekonstatovaly, že by jakýkoliv bezpečnostní prvek chyběl.
Drážní úřad uvedl, že se o odstranění automatické brzdy lanovky na Ještěd dozvěděl až po jejím tragickém pádu v říjnu 2021. Problém s brzdou vznikl v 70. letech minulého století, zatímco DÚ dozoruje lanovky až od svého vzniku v roce 1995. Drážní úřad v reakci na pád lanovky navrhne posílit svou pravomoc při dozoru nad činností revizních techniků při kontrolách lanovek. Chce mít možnost účastnit se zkoušek a prohlídek zařízení.
Tak fajn. Podotknu jen, že papír je papír a fyzická kontrola je fyzické kontrola. Papír absenci čehokoliv neodhalí. Hlavně ale, že máme spoustu úřadů a institucí, ovšem když jejich pracovníci nedělají, co mají, jsou nám ty úřady a instituce jen na ty dvě věci, o nichž se zmiňuje české rčení.
Teď asi budeme svědky metané jedovatých slin mezi odpovědnými „orgány“ a nakonec všechno vyzní do ztracena. Liberec si možná někdy postaví novou lanovku a všichni svorně budou doufat, že revizáci při povinných kontrolách, jež stát nařizoval, nařizuje a nařizovat bude, fyzicky zkontrolují to, co zkontrolovat mají. A vylepší se legislativa, aby se tragédie podobná té liberecké už nemohla opakovat.
Vzhledem k tomu, že národ je aktuálně plný znalců práce a povinností revizních techniků, je nejsnadnější srovnávat výkony revizáků, co kontrolovali kabinovou dráhu, s revizáky, kterým stát přihrál kšeft v podobě každoroční povinné revize domácích kotlů. S jejich výkony se potýkáme všichni, kdo nějaký kotel máme...
Jak už jsem psala, mám s jedním takovým šílenou zkušenost, neboť mi sice zánovní kotel za pár minut a necelých 2500 korun zkontroloval, nicméně se mu podařilo rozbít termostat, který uvádí do chodu otopný systém. Naštěstí nešlo o nic nebezpečného. Přišla jsem na to včas, vyřešil to nový termostat, jiný - šikovnější technik a mé další necelé dva tisíce.
Chci tím jen říci, že nelze házet všechny revizáky do jednoho pytle. Jako u jiných povolání jsou revizáci šílení i zlatí, nemehla i machři. A mezi nimi se vždycky najde skupina jelit, která svému řemeslu čest nedělají. Jako u každého zaměstnání.
Ostatně, znám to z vlastní branže. Některým jelitům zde působícím by nejvíce prospěla dobře hozená síť..
Bude asi přínosnější, když se národ zase vrátí k trénování a řízení státu... Ještědské lanovce už stejně nic nepomůže. Spadla roku 2019 a dnes se ví jen to, že ji někdy může nahradit po laně jezdící „tramvaj“. Doufejme jen, že „prvky zajišťující automatickou aktivaci brzdy“ bude mít pevně, neukradnutelně a nepřehlédnutelně zabudovány. Abychom se v budoucnu nemuseli bát na kopec jezdit, dožijeme-li se toho.
V tragickém tónu bude bohužel dnešní Inventura pokračovat: V centru Nového Boru se ve čtvrtek časně ráno zřítila část budovy bývalé restaurace Pošta. Objekt je v soukromém vlastnictví, bylo obrovské štěstí, že kolem čtvrté ráno, kdy to spadlo, tam nikdo nebyl. Kvůli bezpečnosti město do odvolání zavřelo část přilehlé hlavní třídy T. G. Masaryka, objekt hlídají strážníci s policií. Statik nařídil část domu zbourat.
Do Pošty jsme chodili, když jsme v Novém Boru čekávávali na autobus. Je to drahně let, zhruba tak dlouho, jako se do budovy restaurantu nic neinvestovalo. Není divu, že zchátrala a spadla.
A tematicky končíme střelbou: Policejní střelci ulovili za první turnus od pondělka do čtvrtka u Rádla na Jablonecku 14 divokých prasat. První fáze akce, která má eliminovat černou zvěř a zabránit šíření afrického moru prasat, tak podle nich byla úspěšná. Na základě analýzy dosavadních výsledků a aktuální situace začne v pondělí 11. listopadu druhý turnus.
Nejvyšší čas zařadit jiné „zvířátko“, to které sklidilo na našem facebookovém profilu hodně přízně: Hasiči vyjeli do Turnova Mašova k záchraně zlatého retrívra, kterému uvízla hlava v plastovém barelu. Hasiči nádobu rozřezali a psa bezpečně vyprostili. Nezraněného retrívra předali majiteli.
Tak hezký víkend a hlídejte si, do čeho kdo strká hlavu.
Alena Roubalová