Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Jízda z Liberce do Prahy nyní vlakem trvá teoretických 160 minut, po modernizaci by se cesta měla zkrátit na 68 minut. Už aby!

29. 03. 2025 | 5:00

Tečku za sezonou udělají po víkendu lyžaři. V provozu mají zůstat, s ohledem na množství sněhu možná až do Velikonoc, už jen dvě krkonošská střediska - Harrachov a Vítkovice. Běžkaři si ještě mohou užívat, ale i jim se to krátí. Jaro se už nedá zadržet.

lyžeKOnecsezonyFBKrkonošeeu
A je po sezoně. Foto z FB Krkonoše.eu

To abych nechala přezout auto... Vyplatí se to, budu ho ještě dlouho potřebovat. 

Vlakem do Prahy se totiž hned tak nesvezeme. Dnes cestování mezi krajskou metropolí a hlavním městem trvá několik hodin, přičemž se část jízdní doby prostojí na mezích, kupříkladu v Kropáčově Vrutici. A musí se přestupovat. Na nadcházející období je nadto avizována i plejáda dalších výluk na tratích, takže kdo nechce hrát vypečenou bojovou hru „Na železnici, dějou se věci“, musí sednout do auta.

K teoretickému posunu ale došlo: Nové železniční spojení mezi Libercem a Prahou bude podle posledních odhadů stát přes 80 miliard korun. Zaznělo to po pátečním jednání krajských reprezentací se zástupci Správy železnic, ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a společnosti Valbek. Odhadované náklady se tak za posledních šest let v souvislosti s růstem cen stavebních prací a materiálů zvýšily zhruba o 60 procent. 

Jízda z Liberce do Prahy nyní vlakem trvá teoretických 160 minut, po modernizaci by to mělo být 68 minut. Nová trať má být z velké části dvoukolejná a elektrifikovaná a počítá s řadou přeložek, což by mělo umožnit zvýšit rychlost až na 200 kilometrů v hodině.

Tak se těšíme, že se toho dožijeme. Ono totiž jezdit do Prahy autem je čím dál větší „vopruz“, protože se tam už téměř nedá zaparkovat. Každá městská čtvrť má jiná pravidla, takže „vidlák v městě“ udělá snadno chybu v hodnotě vyšší, než kolik by mohla stát zpáteční jízdenka na vlak. Ten má našince pohodlně, za 68 (!) minut, dovézt (snad) do centra metropole. Věřme, že konečná bude na Hlaváku nebo na Masaryčce, což jsou místní názvy pražských nádraží.

Budované kulturní a kreativní centrum Linserka v dolním centru Liberce bude mít na starost nová příspěvková organizace města. Fungovat začne od 1. května a už se ví, kdo bude někdejší fabriku zvedat z popela. Provoz kulturně kreativního centra začne zřejmě v prosinci letošního roku. Nevyužívanou slévárnu Linser krajské město od loňského srpna rekonstruuje za více než 40 milionů korun. Roční rozpočet nové organizace má činit kolem deseti milionů.

Linserka stojí jen pár kroků od jiného kulturně kreativního centra, jež mělo být zasvěceno králi komiků a libereckému rodákovi Vlastovi Burianovi. Mělo, ale neslouží ničemu. Není v provozu a protože nepatří městu, neexistují prozatím páky, které by tento stav změnily. Lidé na to přesto poukazují, když se dozvídají, že si Liberec pořídil dalšího rozpočtového, zatím „jen“ desetimilionového Otesánka.

Protože město vedení Linserky svěřilo do (zdá se) povolaných rukou manažera, který už dokázal oživit jiný zanedbaný prostor a sám je uznávaným kreativcem, dávám tomuto industriálnímu prostoru šanci. Mají se tam konat akce, které se svým charakterem nehodí ani do Liebiegova paláce, ani do draze vykoupeného zámku, ani do draze opravovaného jednosálového artkina, ani do žádného z libereckých divadel... To jsem jen namátkou vyjmenovala kulturně kreativní instituce, jež Liberec napájí z rozpočtu. A na území mu sídlí další, dnes už krajské kulturně kreativní instituce, například Lidové Sady či Oblastní galerie.

Takže se těšíme na nové kulturně kreativní formáty!

Přejděme plynule k dalším volnočasovým aktivitám: Turistický autobus na Ještěd v Liberci vyjede letos poprvé v sobotu 5. dubna, linka tak startuje o více než dva měsíce dřív než loni. Jízdenka ale bude o třetinu dražší než loni. V dubnu a říjnu budou autobusy k liberecké dominantě jezdit jen o víkendech a svátcích, od května do konce září pojedou každý den. Turistická linka 79 je náhradou za kabinovou lanovku na Ještěd, která od své havárie v říjnu 2021 nejezdí. Loni jezdil autobus od 15. června do konce října, největší zájem zaznamenal dopravce logicky o letních prázdninách.

Autobus bude stejně jako loni jezdit od konečné tramvaje v Horním Hanychově na parkoviště Ještědka pod vrcholem Ještědu. Zbylých zhruba 800 metrů musí turisté vyšlapat, až nahoru se nevyvezou.

V městském Sport parku v Liberci letos nejspíš přibude workoutové hřiště. V areálu, kde je sice 35 sportovišť, taková venkovní posilovna ale chybí. Sloužit bude pro sportovní kluby i veřejnost. Hřiště s deseti různými cvičícími konstrukcemi vybuduje pro město na jeho pozemku za 4,5 milionu korun hokejová Tělovýchovná jednota Bílých Tygrů. Liberec dá hřiště tělovýchově do výpůjčky a po deseti letech hřiště trvale přejde do majetku města.

K zásadní změně došlo v hokejovém A týmu: Novým trenérem hokejistů extraligového Liberce bude dosavadní asistent Jiří Kudrna, spolupracovat bude s Davidem Kočím. Stávající hlavní kouč Filip Pešán v klubu končí. Osmačtyřicetiletý Kudrna v Liberci působil jako hráč, asistentem na střídačce Severočechů byl od roku 2019. Spolupracoval tedy s Patrikem Augustou i Pešánem.

A končíme na libereckém zastupitelstvu: Když jsem si po třech hodinách, když primátor vyhlašoval přestávku na večeři, povšimla, že se sbor, pro „samou diskusi“, dostal teprve k třetímu bodu, pomyslela jsem si cosi o návratu starých pořádků, kdy se jednávávalo přes půlnoc. To už se neděje, ale tentokrát bylo zastupitelstvo delší, aniž by se cokoliv zásadního nebo přelomového projednávalo...

Snad jen to parkování v pěších zónách, kdy se komplikovaně hledají pravidla, která by vyhovovala všem. Což je pochopitelně utopie, protože každé omezení někoho naštve. Zaujala mě "loajalita" některých nespokojených majitelů kamenných obchodů, kteří by z fleku omezili podnikání rozvážkovým službám a kurýrům, přičemž zásobování svých provozoven považují za nedotknutelné a samozřejmě by jej nechali bez omezování. Což se určitě zase nebude líbit někomu jinému. A tak pořád dokola, každý má své priority někde jinde...

Rozklíčovala jsem, že jednání zastupitelů časově bobtnalo i proto, že se od předsednického stolu více reaguje na mnohdy nestoudné a nesmyslné výpady opozičních politických aktivistů, kteří se nemají kde jinde předvádět. Zkrátka, vedení města si už tolik nenechává bez odezvy kálet na hlavu a přestává být splachovací.

Zajímavé ovšem je, že někteří lolističtí zastupitelé své výhrady k vládnoucí koalici dokážou sdělit věcně, inteligentně a s patřičným dosahem, a jiní výhradně frackovsky a přitrouble. Figury si dosaďte sami, není to nic složitého. Ani nového.

Všem normálním lidem hezký víkend.

Alena Roubalová