Lanovka bude každopádně krásná, protože bude nová. Asi jako nové auto. To je vždycky parádnější než jeho předchůdce za zenitem
Dvě varianty designu budoucí lanovky na Ještěd nejsou žádné dilema. Ať zastupitelé vyberou jakýkoliv model, bude to po mém soudu vždycky dobře, protože oba návrhy z ateliéru věhlasné designerky jsou vydařené. Sice soudím jen podle poskytnutého nákresu a vizualizací, ale varianty se liší minimálně. Jako amatér soudím, že pouze v liniích.
Když jsem obrazový materiál umíšťovala na tento web, hodně jsem se snažila najít mezi variantami pět rozdílů. Na první pohled si obě byly hodně podobné. Vzor vejce - vejce. Rozdíly jsem nakonec našla, i když... Asi jako když si kupujete nové auto a volíte mezi modely lišícími se jen pár parádičkami. Lanovka bude každopádně krásná, protože bude nová. Asi jako nové auto. To je vždycky parádnější než jeho předchůdce za zenitem.
My postarší asi více než design řešíme čas, který nás dělí od chvíle, než se budeme moci novou lanovkou na Ještěd svézt. Snad se oné události dožijeme ve stavu, kdy si ten historický výlet budeme pamatovat a dočkáme se jej ve stavu, kdy ho budeme moci i absolvovat. Proto bych, výhradně za sebe, rychlou realizaci ještědské lanovky zařadila, spolu s přestavbou bazénu, na přední příčky priorit krajského města.
Zda se tak stane, rozhodnou příští týden, na posledním letošním jednání, liberečtí zastupitelé. Prozatím sice mají vybrat „jen“ jeden model ze dvou předložených variant, ovšem tím se vlastně práce na realizaci nové etapy lanové dráhy odstartují. Očekávám rozumné argumenty, ale i gejzíry nesmyslů. Kdybych měla odhadnout podle prozatímního mediálního ohlasu na zveřejněné vizualizace, hnojomety se už ladí a uvádějí do pohotovosti.
Končící týden přinesl i zahájení úprav okolí liberecké přehrady. Prokouknout má mj. promenádní cesta a dobrou zprávou je, že dílo, o kterém se léta jen mluví, má být hotové příští léto. Přehrada se má napouštět na podzim. Facelift rekreační zóny stotisícového města spolyká pár stovek milionů (388 za opravy provedené Povodím Labe a 66 za úpravy udělané městem) a je jedině dobře, že se upustilo od naštěstí už překonaného nápadu zcela uzavřít levobřežní komunikaci pro automobilový provoz. Tehdy to prosadila Změna a moc dobře si pamatujeme, že to dopadlo jako vždycky.
Dobrá zpráva přišla i ze sousedního Jablonce. Tamní systém parkování by měl doplnit bytový a parkovací dům u plánovaného dopravního terminálu v Kamenné ulici. Na projekt se záchytným parkovištěm pro 250 automobilů už radnice vyhlásila architektonickou soutěž. Samotnou stavbu pak nebude financovat město, hledat bude investora.
Pikantní na tom je, že před lety chtěly terminál plus minus ve stejné době stavět Liberec i Jablonec. V éře, již jsem pojmenovala ZPLANO, vznikly v Liberci dva výkresy, spousta řečí a balastu, příslib dotace a nakonec nic. Jablonec si pořídil více výkresů i vizualizaci, jak budoucí terminál zapadne do lokality, kde by měl stát, a také nic.
Zatímco to jablonecké nic se dopracovalo a alespoň někam posunulo, to liberecké trvá už druhý čtyřletý volební cyklus. Bobtnají jen plány na propojení zdejší městské a meziměstské dopravy na peronech libereckého nádraží. Evidentně běh na hóóóódně dlouhou trať...
Naopak dost krátkou trať, pouhý kilometr, má vysněžovat nový systém za 10,5 milionu korun bez daně, který si pořídil jizerskohorský Bedřichov. Umožňuje vyrábět sníh i při teplotách nad nulou, což má zajistit dostatek sněhu na začátku sezony. Má garantovat zhruba kilometrové kolečko na bedřichovském stadionu v jakémkoliv počasí. To má být k dispozici každoročně od 1. prosince.
Nehodnotím, jen mám pocit, že kilák bílé stopy na stadionu běžkaře nikterak nenadchne...
Potlesk určitě nesklidí ani toto: Jablonec nad Nisou si chce pořídit chytrý radar, který umí nejen změřit rychlost a v případě překročení povolené rychlosti zobrazit značku hříšníkova vozu, ale případně také může odeslat záznam o přestupku do přestupkového systému, který vyměří pokutu. Chytrým radarem chce radnice už v příštím roce nahradit ten obyčejný v ulici U Přehrady, kde řidiči často povolenou padesátku překračují.
Protože jsem tento týden měla v Jablonci nějakou schůzku, přijížděla jsem na ni lokalitou, kde má být radar umístěn. Ta komunikace, byť bylo časné odpoledne, komplet stála, takže mi argument o překračování padesátky přišel hodně žertovný. Ono se totiž u přehrady v kolonách stojí pokaždé, když tam tudy jedu. Rychle se tam možná jezdí v noci, přes den je ulice U Přehrady zasekaná. Od Pasek, centra i Mšena.
Advent je v půlce, nastal čas i na dobrou zprávu: Teplárna v Liberci zlevní od Nového roku odběratelům teplo o tři procenta, zákazníkům s pětiletou smlouvou se tak cena za gigajoule sníží z letošních 1024 korun na 995 korun. Cena se vrátila na úroveň loňského roku. Ceník pro příští rok už schválila i Jablonecká energetická (JE), v sousedním městě se ceny v roce 2025 nezmění.
A končíme shrnutím končícího týdne ve sféře celostátní politiky: Schválili Green deal a teď se tváři, že u toho nebyli. Blokují sněmovnu a zároveň se ptají, proč ještě nejsou schválené zákony. Chtějí řešení, sami nic nenabízejí. Kdo je to? Jelita, která svět bohužel vidí každý den. Jelita tvoříci českou parlamentní opozici.
Raději si užívejte adventního času. S čerstvě napadaným sněhem je ještě o kousek kouzelnější.
Alena Roubalová