Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Obyvatelé kraje novou silnici mezi Turnovem a Jičínem potřebují, ochránci přírody poukazují na nevratné poškození Českého ráje

Vláda ČR, Ministerstvo dopravy, Krajský úřad Libereckého kraje,
Krajský úřad Královéhradeckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic - to jsou adresáti Otevřeného dopisu z Českého svazu ochránců přírody ze 7. 8. 2025. Týká se silnice I/35 mezi Jičínem a Turnovem. Na dopis zareagoval hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK). Oba dokumenty otiskujeme v plném znění:

trosky 18madPohled dolu
Foto z Trosek: Mad

Český ráj by však měl primárně sloužit rekreaci, ne tranzitní dopravě

Obracíme se na Vás ve věci připravované přeložky silnice I/35 mezi Jičínem a Turnovem. Víme, že přípravy stavby jsou již v poměrně pokročilé fázi, přesto bychom chtěli podpořit snahy místních organizací ČSOP a dalších lidí z regionu o přehodnocení tohoto projektu. Důvody k přehodnocení považujeme za velmi relevantní.

Plánovaná komunikace je sice prezentována jako pouhá přeložka silnice I. třídy, jde však o komunikaci „dálničního typu“ (tři až čtyři pruhy, mimoúrovňové křižovatky, rozsáhlé terénní zářezy či estakády, při předpokládané rychlosti 110 km/hod pravděpodobně i oplocení komunikace…).  Stavba by tak znamenala ohromný zásah do dosud zcela minimálně narušené krajiny v samém srdci Českého ráje. V diskusích se často objevuje námitka, že stavba se Českého ráje jen okrajově dotýká.

Zde jde ovšem o záměnu chráněné krajinné oblasti Český ráj s Českým rájem coby přirozeným regionem. Plocha CHKO je sice rozdělena na tři nespojité částí, což ovšem rozhodně neznamená, že území mezi nimi by nebylo Českým rájem. Naopak. Prostor, kterým by měla nová komunikace vést, je optickým propojením tří ikonických oblastí Českého ráje – Hruboskalska, Trosek a Kozákova. Objevuje se na nespočtu fotografií Českého ráje, je tím, co návštěvníci obdivují z proslavených vyhlídek. Byť sám o sobě není tak atraktivní, jako skalní města či vulkanické vrchy, je v obecném vnímání nedílnou součástí této bez nadsázky „národní“ krajiny a jeho narušení by znamenalo narušení „malebnosti“ Českého ráje jako celku.

Jsou zde i další rizika, která rozhodně nelze brát na lehkou váhu. K nim patří například negativní ovlivnění vodního režimu údolí Libuňky, v němž se nachází řada velmi cenných mokřadů s (mimo jiné) mimořádným bohatstvím ornitofauny, či narušení důležitého migračního koridoru velkých savců.
Přitom současné dopravní zatížení na silnici I/35 není nijak extrémní – s výjimkou nejbližšího okolí velkých měst se zde netvoří kolony ani nevznikají jiné dopravní komplikace.

Případná stavba tedy neřeší nějaký aktuální místní problém, spíše má potenciál ho vytvořit, neboť logicky přivede do oblasti mnohem více aut včetně tranzitní dopravy. Český ráj by však měl primárně sloužit rekreaci a pozorování (poznávání) přírody, ne tranzitní dopravě. Aktuální dopravní koncepce státu zároveň počítají s vybudováním dálniční propojky z Jičína na D10 v oblasti Mladé Boleslavi, která by měla být pro zajištění tranzitu tímto směrem dostatečná. Skutečně je nutné sevřít západní část Českého ráje „dálnicemi“ úplně ze všech stran? Kvůli zkratce v řádu nižších desítek kilometrů zničit obdivovanou krajinu a ohrozit zdejší přírodu?

Z výše uvedeného vyplývá, že u plánované přeložky silnice I/35 mezi Jičínem a Turnovem by výrazně převažovaly negativní vlivy nad pozitivy a že prostředky vynaložené do přípravy a případné stavby této komunikace tak není možné považovat za vynaložené účelně. 

Český svaz ochránců přírody proto prosí veškeré zainteresované subjekty, Vládou a ministerstvy počínaje, přes příslušné Krajské úřady až po Ředitelství silnic a dálnic, o maximální pomoc a vstřícnost při hledání dopravního řešení, které nebude znamenat nevratné poškození Českého ráje.

Jménem Českého svazu ochránců přírody

RNDr. Libor Ambrozek, předseda ČSOP
Ing. Karel Kříž, výkonný místopředseda ČSOP

Stát musí mít možnost klíčové železnice a silnice připravovat a stavět

Další kolo debaty "o naprostém zničení Českého ráje novou trasou silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem" je tady. Je to trochu nekonečný příběh. Na jeho konci může být i to, že se nová silnice vůbec nepostaví a čím dál víc aut bude dál jezdit intravilány obcí od Jičína až po Turnov. Po dokončení dálnice D35 z Hradce Králové do Jičína v roce 2028 se dopravní zátěž v této oblasti bohužel ještě zvýší.

Současná trasa byla v roce 2011 schválena v krajském územním plánu. Od roku 2012 se Liberecký kraj snažil vyjednat s dotčenými obcemi takovou variantu, která co nejméně zasáhne do krajiny. Nová silnice nebude stát v Českém ráji, ale v území mezi jeho dvěma částmi. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má na trasu vydané posouzení vlivu na životní prostředí EIA s mnoha stanovenými podmínkami.

Společně s Ministerstvem dopravy (MD) jsme navíc objednali posouzení trasy a jejich variant nezávislým krajinářem. Zároveň jsme připraveni financovat prověření tunelu kolem sídliště Přepeřská v Turnově. Podobná stavba se staví na století, a všechny otázky a pochybnosti je tak potřeba vypořádat. Jen pro pořádek připomínám, že investorem stavby je MD a ŘSD.

Této problematice se věnuji dlouhodobě, proto si dovolím okomentovat několik nepravd, které zaznívají od některých aktivistů a občas i médií. Od roku 2007 jsem podporoval snahu o to, aby trasa nové silnice vedla co nejdále od Trosek. To současná varianta splňuje. Obchází Rovensko pod Troskami ze severu, a splňuje tak nejčastější a logickou námitku, že by neměla kopírovat současnou trasu I/35, která prochází přímo pod Troskami.

V roce 2014 představil Liberecký kraj jako návrh technického řešení střídavý třípruh, který odpovídal tehdejší intenzitě dopravy. Současný návrh MD na čtyřpruh z Ohrazenic do Žernova vychází z analýzy vývoje dopravy v příštích letech. Zbývající úsek mezi Žernovem a Úlibicemi bude v podobě 2+1 jízdní pruhy. Naši sousedé v Královéhradeckém kraji by i v tomto případě byli rádi za čtyři pruhy. Na to vždy odpovídám, že nestavíme dálnici, ale rychlostní komunikaci, která nebude mít takový dopad na krajinu a rozhodnout má intenzita dopravy.

Nápad ve stylu “silnici postavte, ale ne u nás”, přesně v duchu principu NIMBY (Not In My Backyard), který navrhuje vést novou trasu oklikou přes Mnichovo Hradiště, zapomíná na dvě věci: 1/ V úseku u Sobotky zasahuje tato trasa do Českého ráje stejně, jako v případě severní varianty u Turnova; 2/ Auta dají vždy přednost nejkratší trase z Jičína do Turnova, tedy po stávající silnici, která prochází celou řadou obcí. Návrh řešit věc obchvaty těchto obcí, je tedy jen výkřikem do tmy. Jedinou variantou, která tak skutečně uleví obyvatelům a celému území od Turnova až do Hradce Králové, je trasa představená MD. A naším úkolem je snažit se o její co nejmenší zásah do krajiny a okolí.

Obyvatelé Libereckého kraje novou silnici mezi Turnovem a Jičínem potřebují. Řeší totiž hned několik problémů. Jak obchvat Turnova a všech obcí, kudy prochází současná silnice, tak i napojení Semil, Jilemnice a Lomnice nad Popelkou na Turnov, zbytek našeho kraje i celé České republiky. Úplně na závěr bych ještě rád dodal, že vůbec nezpochybňuji právo občanů ptát se a chtít od investora stavby vysvětlení. Zároveň ale stát musí mít možnost klíčové železnice a silnice připravovat a stavět.

Další informace najdete na https://www.kraj-lbc.cz/.../poradce-pro-krajinny-raz-bude...

Zdroj: FB Martin Půta