Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Ředitelství silnic a dálnic opakovaně manipuluje fakty ve snaze prosadit dálnici Českým ráje, míní spolek

28.12.2025 | 12:22

Oprava chybných údajů ŘSD a porovnání negativních dopadů zamýšlené dálnice Českým rájem s dopady dopravy na silnici I/35 z Jičína do Turnova.

silnice Turnov-Ulibicevizualizace
Vizualiace

V aktuální mediální debatě o zamýšlené dálnici srdcem Českého ráje se objevuje opakovaně údaj ze zdrojů ŘSD, že silnice I/35 z Jičína do Turnova vede přes jedenáct obcí, jejichž obyvatelé jsou zasaženi negativními dopady automobilové dopravy. ŘSD tento údaj používá ve prospěch stavby dálnice, která údajně obcím odlehčí. Tento údaj je mylný a velmi zavádějící, právě tak jako tvrzení, že dálnice zlepší životní prostředí v obcích.

Ve skutečnosti je dopravou na silnici I/35 mezi Jičínem a Turnovem zatíženo pět obcí: Karlovice, Ktová, Újezd pod Troskami, Libuň a Kněžnice.

Dále současná silnice vede okrajem čtyř obcí: Hrubá Skála, Jinonice, Kbelnice, Podůlší. U těchto obcí jde vždy jen o pár zasažených domů.

Ani takto nedostaneme součtem jedenáct, přičemž započítávat čtyři obce ležící stranou nedává smysl.

Podle sčítání Spolku SOS Český je v obcích na trase silnice I/35 mezi Jičínem a Turnovem zasaženo dopravou (hlukem a emisemi) 220 domů, tedy hrubým odhadem 1 000 obyvatel. Přitom je například dálnice naplánována jen pár desítek metrů od sídliště Přepeřská na okraji Turnova, kde v panelových domech žije kolem 1 000 lidí.

Novou dálnicí by bylo ve skutečnosti zatíženo životní prostředí a zdraví lidí (hluk, emise, ztížení přístupu do krajiny - bariéra v krajině, zničení krajinného rázu a životní pohody..) celkem dvacet obcí a město Turnov, dohromady 25 300 lidí. Udává to studie TIA (v příloze, na straně 15).

Dálnice by tedy způsobila řádově větší zátěž na životní prostředí a zdraví jak v počtu negativních vlivů, tak v jejich intenzitě než současná silnice. "Jen" na sídliště Přepeřská by se život stal nesnesitelným, a to jde pouze o jednu z ohrožených lokalit.

Tato fakta o vlivu dálnice a porovnání negativních vlivů současné silnice s dálnicí se však v mediální debatě ani v informacích ŘSD neobjevují, ačkoli mají zásadní význam. Tato fakta byla hrubě podceněna i v posouzení vlivů na životní prostředí zamýšlené dálnice, pro něž předchozí ministr Petr Hladík zrušil závazné stanovisko MŽP.

Koalice spolků SOS Český ráj zveřejní „mýty a fakta o dálnici“ - seznam nejčastějších domněnek a manipulací o zamýšlené dálnici srdcem Českého ráje v porovnání se skutečností.

RNDr. Jan Piňos, mluvčí koalice spolků ŠOS Český ráj, řekl:

„Ředitelství silnic a dálnic neposkytuje reálné informace o zamýšlené dálnici srdcem Českého ráje občanům, zato vytrvale manipuluje fakty ve snaze stavbu dálnice prosadit. Nedávno například představitelé ŘSD lživě tvrdili, že dálnice nepovede Českým rájem, resp. jen jeho maličkým okrajem. Nejnověji lžou o počtu obcí, které trpí dopravou na silnici I/35 mezi Jičínem a Turnovem. Není jich jedenáct ale pouze pět, přičemž stávající silnice reálně zatěžuje 220 domů stojících v její těsné blízkosti. Odhadem tedy obtěžuje tisíc lidí.“

„Zato dálnice by neporovnatelně více (větším počtem vlivů i jejich větší intenzitou) poškodila život 25 300 lidem v dvaceti obcích a městě Turnově. Na některých místech, jako je například sídliště Přepeřská na okraji Turnova s tisícem obyvatel, by se život kvůli blízkosti dálnice stal nesnesitelným.

Nejde zdaleka o první případ zkreslování faktů a manipulace ze strany ŘSD. Je to exemplární příklad greenwashingu, silového řešení a přezírání zájmů občanů."

„Koalice spolků SOS Český ráj nepodceňuje dopady automobilové dopravy na obyvatele na stávající silnici mezi Jičínem a Turnovem. Proto prosazuje stavbu obchvatů těchto obcí. Toto řešení je neporovnatelně jednodušší, rychlejší a levnější než stavba dálnice Českým rájem, narážející na stále více zásadních překážek.“

TZ/Jan Piňos