Škoda, že se o koupi Ještědu pohovoří jen v pravidelných čtyřletých cyklech. Zpravidla na konci volebního období
Ještěd se v hlavní roli tento týden ocitl hned dvakrát. Poprvé v pondělí, kdy na dominantu nad Libercem vystoupal premiér české vlády. V rámci odstartované předvolební kampaně před krajskými volbami, samozřejmě. Doufejme, že na vrchol opravdu vyšel po svých, protože ze zveřejněných fotek se nepozná, jestli jej služební limuzína náhodou nepřiblížila až pod vrchol, a pro vlastní výkon nezbyly jen poslední metry před objektivem.
Nakašírované fotky ale snad vznikaly jen za jeho předchůdce. Pamatujete, jak „jezdil obytňákem“ po republice a přitom do něj přesedal před náměstím, kde se konal mítink a kam ho dovezl řidič v bavoráku? Ukázkové kaširování, čili falešné napodobování a předstírání neexistujícího.
Upřímně, současného premiéra z téhož rozhodně nepodezírám a určitě ne proto, že do objektivu mává certifikátem, že šel skutečně pěšky. Přece jen to je, po mém soudu, slušný člověk...
Lanovka, která dlouhá desetiletí jezdila na vrchol Ještědu, totiž aktuálně neexistuje. Zřitila se a během tří let vznikly pouze plány, co by mohlo být dál. Jediné, co už Liberec, jako budoucí vlastník přepravního zařízení rozhodl, je, že se o design kabiny postará umělkyně, která má dost působivých referencí. A zázrakem se vešla do limitu pro zakázku, jejíž parametry si ve volnějším režimu může určovat zadavatel, tedy radnice.
Psali jsme o tom věcně, beze snahy vyrobit senzaci, hned poté, co o zázračné náhodě rozhodla rada. Tyhle průhledné triky jsou totiž už jen k smíchu. Teď se tématu chytla radniční opozice a upoceně rozfoukává aféru. Což je k smíchu rovněž, stejně jako čítanková ukázka, kterak soustavně poštěkává za příslovečnou karavanou.
Podruhé se Ještěd dostal na mediální výsluní poté, co krajští zastupitelé odsouhlasili finanční výhled a v něm byly zahrnuty čtyři pětadvacetimilionové splátky na koupi hotelu a vysílače na Ještědu. To je celkem sto milionů a přitom revizní posudek, z nějž by se mohla odvinout definitivní kupní cena, má být hotov až v říjnu, tedy po krajských volbách. Nynější majitel – České radiokomunikace - za objekt svého času zaplatil 85 milionů a poté investoval. Zároveň ale i mocně inkasoval za telekomunikační služby.
Nápad koupit horský hotel s vysílačem Ještěd do majetku kraje se vyskytl už roku 2008 v éře ODS. Za šestnáct let se ovšem nikam neposunul. Jen cena povyskočila z někdejších plánovaných 70 milionů na dnes odhadovaných sto.
A přitom je objekt s vysílačem, hotelem a restaurací starší, vybydlenější a nejezdí k němu už ani ta lanovka. Silnice na kopec je úzká a narychlo zřízená veřejná doprava s intervaly sobího zpřežení končí pod vrcholem, protože na horní parkoviště se vejde jen několik vozidel. Radiokomunikace, jako provozovatel vysílače, ho už příliš nepotřebují, neboť vysílací technologie zamířily úplně jinam. Pozemní televizní vysílání s potřebou vysílačů na nejvyšších bodech je na ústupu... Nechci napovídat, ale to všechno by se mělo promítnout do aktuální kupní ceny.
Kraj ale kopec a nemovitosti na něm stojící potřebuje. Je to jeho velmi vzácný symbol a každý máme dostatek fantazie k tomu domyslet si, co všechno by tam mohlo být, pokud by si ikonickou stavbu nad Libercem, oceněnou titulem Stavba století, koupil nějaký ve všech směrech zdatný soukromník. Jeden pokus jsme už zažili hned začátkem devadesátek a nedopadlo to vůbec dobře.
Škoda, že se o koupi Ještědu pohovoří jen v pravidelných čtyřletých cyklech, zpravidla na konci volebního období té které krajské reprezentace. Ten čas právě nastal...
To o pořízení poloviny skářského muzea v Harrachově do majetku kraje se moc nemluvilo, tam se rovnou konalo. Liberecký kraj získal od státu bezúplatně polovinu budovy tohoto sklářského muzea, druhá polovina patří Sklárně a minipivovaru Novosad a syn, v jejímž areálu někdejší panský dům stojí. Právě sklárna bude provoz muzea dál zajišťovat. A je to.
Zastupitelé České Lípy zase schválili novou vyhlášku, díky níž a úpravě tam uvedených koeficientů se daň z nemovitosti v příštím roce ve městě změní jen minimálně. Úpravou koeficientů přijde příští rok město na dani z nemovitosti ve srovnání s letošním rokem zhruba o milion korun. Vklad do kampaně před komunálními volbami...
Předtím ale musíme přežít ty krajské, které jsou letos nezvykle brzo. Což je fajn, protože úměrně tomu se krátí jednotlivé fáze kampaně, takže na všemožné předvolební třeštění jsou pouze tři týdny. Každopádně ostrá fáze kampaně už jede naplno, naštěstí ji ředí fakt, že se mísí s koncem prázdnin.
Finále léta, konkrétně v Liberci, doslova rozsvítil týdenní festival krásy a umu s názvem Visit Crystal Valley. Festival skla, šperku a bižuterie z Křišťálového údolí nabírá rok od roku na síle a vytváří nádherné povědomí o kraji pod Ještědem. Klobouk dolů před plejádou aktivit, již přináší. Pokud by si tento festival zručnosti a vynalézavosti zasloužil odpovídající zázemí, pak určitě v městem koupeném Libereckém zámku. Tím by se tam vrátila blyštivá krása, jež právě zde byla domovem mnoho desítek let, když objekt sloužil jako vzorkovna Skloexportu. A pak - expozicím skla, bižuterie, šperků a dalších objektů a artefaktů, prezentovaným pod značkou Křišťálového údolí, by to v zámeckých zdech rozhodně slušelo víc, než městskému úřednictvu.
Bohužel musím konstatovat, že z letošních prázdnin už zbývají pouhé hodiny. Tak je nepromarněte!
Hezký víkend.
Alena Roubalová