Zatím jediný efekt, který dubnová razie na radnici nese, je vynaložení erárních milionů na klidnější spánek vládců města
Jedovatá bublina, zákeřně vypuštěná za účelem pokračující dehonestace úspěšných, splaskla. Žádnou podezřelou manipulaci s projektovou dokumentací k téměř miliardové rekonstrukci městského bazénu v Liberci znalci ze stavební fakulty pražského ČVUT neodhalili.
Město si u nich dokumentaci nechalo prověřit v souvislosti s vyšetřováním reputační kauzy, která se dotýká zakázek radnice. Tento jednoznačný závěr vedení krajského města zveřejnilo ve středu.
Ale protože zároveň znalci město upozornili, že dokumentace obsahuje rizikové položky, u nichž hrozí vícepráce, je už zjištění ČVUT v politicko - aktivistických kruzích interpretováno s negativními konotacemi směrem k těm, kteří se na zpracování dokumentace nijak nepodíleli. A ani se nepřihlásili do následně vypsaného výběrového řízení na zhotovitele přestavby bazénu.
Posudek totiž údajně upozorňuje na zhruba stovku různých, větších i menších rizik kvality projektové dokumentace, která je výsledkem snažení už tří radničních vlád (2014 – 2024). Takové zjištění znalců z oboru stavebnictví už samo o sobě potvrzuje, že nikdo příčetný zakázku v takové "kvalitě" sám sobě na míru nechystal. Tedy pokud bychom měli brát vážně evidentně zvrácenou argumentaci orgánů, které zakázku na bazén vyšetřují na základě udání svých letitých informátorů s nulovou odbornou znalostí, zato se silnou motivací mydlit nenáviděné entitě schody.
Město situaci vyřeší tím, že při realizaci stavby, dojde-li k ní někdy, vytvoří supervizorský tým, který bude v dokumentaci zjištěné nedostatky napravovat. Za vypracování posudku radnice zaplatila ČVUT 1,8 milionu korun, supervizoři také určitě nebudou fungovat zadarmo, takže zatím jediný efekt, který dubnová razie v radničních zdech nese, je vynaložení většího množství peněz na klidnější spánek vedení města.
Téměř analogický je příběh rekonstrukce Varšavy, nejstaršího a jediného jednosálového kina v Liberci. Napodruhé se našla firma, která jej za bezmála 62 milionů korun opraví. Zakázku na rekonstrukci městské budovy získala firma, která byla v soutěži jediným uchazečem a v poslední dekádě staví, za tupého řinčení opozičních zbraní, pro krajské město i kraj kde co.
V prvním tendru nedorazila jediná nabídka a proto v opakovaně vypsané zakázce radnice zvýšila maximální přípustnou cenu o sedm milionů. Do toho už šla ona jediná firma, která se o svou reputaci obávat nemusí, neboť je už radniční opozicí dostatečně pokálena z jiných zakázek. Tady si jen počkala, až se nejvýše přípustná cena zvýší a dočkala se. Vítr v kase a minus sedm pro město... Jiné stavební firmy se Liberci zřejmě raději vyhýbají, nestojí o hlavní roli v některé z dalších vybájených kauz.
Ty se ovšem v kotlině pod Ještědem vyrábějí výhradně účelově a selektivně, ne vzývaným systémem padni komu padni. Proto není divu, že bez výraznějšího povšimnutí radnici prošel způsob výběru a cena za návrh podoby kabiny pro novou lanovou dráhu na Ještěd. Mimochodem, vytvoří ji studio designérky, která je mj. autorkou návrhu designu pro chystané nové vozy lanovky na pražském Petříně.
Liberec za to zaplatí zhruba 2,4 milionu korun a asi nebude náhoda, že se částka velmi těsně vejde do parametrů zakázky malého rozsahu. Takové zakázky mají volnější režim a, při vší úctě, to vypadá na aplikaci prověřeného modelu: máš-li předem jasného vítěze, oslov tři firmy z oboru...
To fakt není nic proti uznávané umělkyni, jejíž tvorba osciluje mezi vibrátory a hromadnými dopravními prostředky, jak ji definuje Mr. Google. To je nesmělé konstatování směrem ke gesčnímu náměstkovi, který se už ani nesnaží maskovat, jak prospěšný svému profesnímu stavu je.
A speciální design pro ještědskou lanovku za 2,4 milionu korun? Teprve uvidíme... Vizualizace zveřejněny nebyly, takže lze soudit pouze z obrázků vztahujících se k lanovce petřínské. Nijak oslněna jimi nejsem, připouštím, ale co… jsem pouhý laik rozmazlený zpravidla sériovými lanovkami jezdícími po celém světě. Lanovky totiž patří k mým odvěkým zálibám a podnikla jsem už hodně cest za účelem jejich využití v praxi.
Fakt nechápu, proč radnice nezveřejnila návrh designu budoucí ještědské lanovky, na jehož základě rozhodla. A pro pořádek by měla ukázat obrázky dodané všemi soutěžícími ateliéry.
Dodám už jen, že visutá lanovka na Ještěd je mimo provoz od tragické nehody z října 2021 a radnice chce její nástupkyni stavět metodou Design and build, tedy Vyprojektuj a postav. Radnice odhaduje, že dráha bude v provozu nejdříve na začátku roku 2029 a její vybudování si vyžádá 360 až 440 milionů korun. Kabina "tramvaje na laně" pojme až 100 lidí. To bude na vrcholu Ještědu husto...
Přiznávám, že jsem se zmýlila ve věci dražby františkovské pošty. Zatímco uzavřenou pobočku v liberecké čtvrti Vesec se České poště nedaří prodat ani po slevě, pobočku ve Vojanově ulici v širším centru krajského města se podařilo prodat hned napoprvé. V elektronické aukci ji zájemce vydražil za vyvolávací cenu 7,9 milionu korun. Když jsem si našla fotografii objektu, bylo jasno. Pěkná vilka je sice aktuálně zčásti obsazená nájemníky, ale za necelých osm milionů je to pořád dost dobrý kauf. Žádný nájem neumí trvat věčně a domek je to pohledný. Za osm milionů se dnes prodávají velké byty...
V Liberci přibude v příštím roce další radar, který umožní výběr pokut za rychlou jízdu. Město jím nahradí informativní ukazatel rychlosti v Hejnické ulici v Krásné Studánce, který třetina řidičů ignoruje. Jde o bývalou silnici první třídy 13 směr Mníšek a Frýdlant, která vede minimálně zastavěným územím a kde jsou na tříkilometrovém úseku v mírném klesání dlouhé rovné úseky. Měřicí radar má být v provozu od jara příštího roku.
To bude peněz! Rovný úsek ve směru do Liberce vedoucí po rovině nebo z kopce, kde nic moc nenaznačuje, že už jste ve městě… Model podještědská Dubice.
V Liberci je totiž další místo, kde radnice velice úspěšně vybírá pokuty za rychlou jízdu motoristů. Dva radary jsou v ulici Dubice, která vede od kruhového objezdu u průmyslové zóny Jih ve směru na Ještěd. Jde o rovný úsek v kopci, kde v minulosti podle nahodilých preventivních měření drtivá většina řidičů překračovala povolených 50 kilometrů v hodině. Radary měří okamžitou i úsekovou rychlost a umí zaznamenat překročení rychlosti i v případech, když se řidič přestupku dopustí až poté, co projede kolem radaru.
Tento radar se vyznačuje i tím, že změří a následně pokutuje motocykl, což jiné radary nedokážou, protože jednostopé vozidlo má registrační značku pouze vzadu. Kamarádovi, který je součástí naší motoparty, přišel fotopozdrav z Liberce – Dubice za hodnotu 52 km/hod. Jel totiž jako poslední ve skupině. Ostatní teď mají naději na vlastní fotopozdrav, protože tou téměř neobydlenou rovinkou za Libercem, kolem restaurantu Medvěd, s očima přilepenýma k tachometru, jezdím pouze já. Jako znalec místních poměrů a kuriozit.
Užívejte léta, povážlivě se krátí.
Alena Roubalová