Autodrom v Sosnové nabízí nové kurzy autoškoly inspirované Rakouskem. Cílem je zvýšení bezpečnosti na silnicích
Nové kurzy autoškoly inspirované Rakouskem nabízí Autodrom v Sosnové na Českolipsku. Cílem projektu, na němž se podílí pojišťovna Kooperativa, která je vlastníkem autodromu, a českolipská Autoškola Horčička, je zkvalitnit přípravu mladých řidičů a přispět tak ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. V plánu je otevřít do budoucna areál pro výuku i dalším autoškolám, řekl dnes novinářům předseda představenstva a ředitel pojišťovny Kooperativa Martin Diviš. Věří, že se model podaří rozšířit do dalších regionů.
Podle majitele autoškoly a předsedy Asociace autoškol ČR Aleše Horčičky umírá každoročně na českých silnicích stovka mladých řidičů od 18 do 24 let. V Rakousku se díky systematické práci autoškol a povinnému zařazení kurzů bezpečné jízdy podařilo toto číslo snížit zhruba o 35 procent. V Česku sice novela zákona umožnila od letošního roku řídit auto už od 17 let pod dohledem mentora, povinné kurzy, kde by se mladí řidiči učili defenzivní jízdu, krizové brzdění nebo zvládání smyku, se ale do novely prosadit nepodařilo. Kurzy tak zůstávají dobrovolné.
"V České republice skupinu B dělá přibližně 100.000 lidí každý rok. Z těch 100.000 lidí uspěje na první pokus tak 90.000, další opakují, finální řidičský průkaz udělá asi 98.000 z nich, takže nakonec skoro všichni. Bohužel v kurzu bezpečné jízdy, třeba v projektu Start driving jsme měli maximálně 3000 lidí ročně, jsou to velmi nízká procenta oproti tomu, kolik nových začínajících řidičů na silnice každoročně vyjíždí," řekl Horčička.
V areálu autodromu v Sosnové vniklo moderní zázemí s učebnou a cvičištěm. "Abychom mohli žáky kvalitně připravovat, můžou všechny manévry, parkování a ovládání vozidla vyzkoušet v bezpečném prostoru," řekl Horčička. Student tak má možnost si vyzkoušet třeba podélné, příčné i šikmé parkování, couvání, jízdu po kruhovém objezdu. Podle Horčičky by se měl každý na cvičišti, nikoli na parkovišti u nějakého nákupního centra, bez stresu seznámit s autem, zkusit si rozjíždění, řazení, naučit se auto ovládat a teprve pak vyjet do provozu.
Za kurz autoškoly zaplatí student zhruba 20.000 korun, v ceně má i samostatný kurz bezpečné jízdy, který by měl absolvovat zhruba do roka po získání řidičského oprávnění. "To je ideální doba, kdy žák má už nějaké zkušenosti a může porovnat s tím, co mu chceme připomenout. V Rakousku je to nastavené exaktně, tam musí na kurz do roka od řidičáku každý," řekl Horčička. Běžně platí za kurz klienti bezmála 4000 korun, projekt Start driving ale nabízí řidičům od 18 do 24 let každoročně několik kurzů zdarma.
čtk