Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Česká Lípa si chce nechat vytvořit manuál pro tvorbu veřejných prostranství

06. 09. 2021 | 12:28

Z jakého materiálu mají být postaveny nové chodníky? Jak mají vypadat lavičky, koše? Jaká reklama je v centru města přípustná? Na všechny tyto otázky by měl odpovědět Manuál pro tvorbu veřejných prostranství, který si chce nechat zpracovat město Česká Lípa. Nyní radnice připravuje zadávací dokumentaci pro veřejnou zakázku. Základní zadávací podmínky českolipští radní již schválili na svém srpnovém zasedání.

clnamesti
archivní foto

Hodnotícím kritériem bude cena (90%) a také doba zpracování manuálu (10%). S manuálem město získá strategický dokument, který mu zatím chybí, a který je důležitý pro plánování rozvoje města. 

„Manuál by měl stanovit pravidla a nároky města na budování veřejného prostoru, tedy pro všechny činnosti, které se ve veřejném prostoru provádějí, ať už je to výměna mobiliáře, oprava chodníku, silnice, revitalizace parčíku nebo instalace reklamních vývěsek. Pokud město bude mít stanovena tato jednotná pravidla, přispěje to k ucelenosti vzhledu veřejného prostranství ve městě a zároveň se podaří zrychlit přípravu veřejných zakázek. Nebudeme se totiž muset dohadovat, jaký materiál kde použijeme, protože to již bude dané manuálem,“ vysvětlil českolipský místostarosta Martin Brož. 

Nejprve bude manuál zpracován pro širší centrum města, tedy pro památkovou zónu a území okolo starého židovského hřbitova u Městského parku až po Smetanovo nábřeží ke Sportareálu. Základem manuálu by mělo být zhodnocení stávajícího stavu, návrhy na zlepšení a stanovení obecných zásad a pravidel pro tvorbu veřejného prostoru, a to včetně výčtu vhodných typů veřejného mobiliáře, jako jsou lavičky nebo odpadkové koše. Manuál se též bude věnovat tzv. reklamnímu smogu a stanovení pravidel pro vhodné reklamní cedule.

„Centrum města je naší vizitkou, navíc zde kvůli památkové zóně budou platit nejpřísnější pravidla, proto s ucelováním a sjednocováním vzhledu veřejných prostranství chceme začít zde. Pokud se manuál osvědčí, necháme jej zpracovat i pro další lokality ve městě. Stanovená pravidla se samozřejmě budou lišit dle lokality a typu výstavby v daném místě. Manuál bude nejdříve sloužit především pro potřeby města, chceme si jeho fungování ověřit v praxi při přípravě městských projektů. Samozřejmě s manuálem seznámíme širokou veřejnost. Pokud se práce s manuálem osvědčí, můžeme jej do budoucna zapracovat do obecně závazné vyhlášky,“ doplnila starostka České Lípy Jitka Volfová.