Hejtman navrhuje redukci dopravy, aby byla předvídatelná. Nelze, aby cestující zjistil až na zastávce, že spoj nejede, uvedl
AKTUALIZOVÁNO: Na Českolipsku dnes nevyjely čtyři ranní autobusové spoje a také jeden odpolední. Krajský dopravce ČSAD Liberec, který tam jezdí od 12. prosince, se kvůli koronaviru potýká s nedostatkem řidičů. Vypomáhá si posilami z Liberce, pomáhají i tři řidiči konkurenční společnosti BusLine, stále to nestačí. Ve středu a ve čtvrtek by ale měly všechny autobusy vyjet podle jízdních řádů, řekl po jednání s dopravcem ČTK Otto Pospíšil, ředitel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v kraji.
"Dopravce má aktuálně zajištěné řidiče na všechny spoje, nedokáže ale zaručit, že se nemůže stát, že někdo ráno do práce nenastoupí, situace se mění ze dne na den," doplnil Pospíšil. ČSAD Liberec na Českolipsku zajišťuje zhruba 700 spojů denně, omezené tak zatím byly jen zlomky spojů. Už před Vánoci nevyjely některé autobusy kvůli nemoci a karanténám řidičů, v pondělí zrušil dopravce dva spoje a dnes pět. Lidem to komplikuje cestu do práce a dětem do škol, i když dopravce vybírá většinou spoje posilové nebo takové, které mají jinou alternativu v blízkém čase.
Podle libereckého hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) je třeba připravit návrh redukcí dopravy, aby to pro cestující bylo předvídatelné. "Aby to nebylo tak, že cestující přijde na zastávku a zjistí, že mu to nejede. Měli bychom preferovat spoje, které zajistí dopravu dětí do škol a lidí do zaměstnání a budeme se snažit spíš redukovat takové ty časy mezi tím," řekl ČTK Půta. Upozornil, že na webu Koridu LK je aplikace, kterou si mohou cestující otevřít v telefonu a uvidí tak informace o případném zpoždění svého spoje nebo jeho úplném zrušení.
Situaci dopravce komplikuje vysoká nemocnost na Českolipsku, která je nejhorší v Libereckém kraji a patří k nejhorším v zemi. V pondělí nevyjely dva ranní spoje, v průběhu dne poslaly ale testy do izolace a karantény další řidiče společnosti. Laboratoře v pondělí na Českolipsku potvrdily 111 nových případů nákazy. Za poslední týden tam testy odhalily 522 nových případů covidu, to je bezmála 507 nově nakažených na 100.000 obyvatel. V Česku je aktuálně horší situace jen v okresech Mělník a Praha-západ.
Na sociálních sítích lidé nového dopravce kritizují, měl by podle nich zajistit řidiče od jiných dopravních společností. Podle předsedy představenstva ČSAD Liberec Martina Bobka to ale není jednoduché. Firma, která zajišťuje autobusovou dopravu také na Liberecku, už přesunula na Českolipsko část záloh z Liberce a podařilo se jí vyjednat jako posily i tři řidiče konkurenční společnosti BusLine. "Jsme jim za pomoc opravdu vděční, poptávali jsme řidiče i u dalších dopravců, dokonce až v Praze, ale problémy mají všichni a bojím se, že se to bude s omikronem jen zhoršovat," řekl ČTK Bobek, podle kterého hrozí v příštích týdnech výrazně větší redukce veřejné dopravy.
Před ohrožením dopravy kvůli koronavirové nákaze varoval už loni na konci listopadu majitel dopravní skupiny BusLine Jakub Vyskočil, situace je podle něj velmi vážná. "Nedostatek řidičů může v krátké době ochromit ekonomiku celého státu, lidé se nedostanou do práce," upozornil. V BusLinu už za volant museli zasednout i lidé z vedení společnosti nebo dispečeři. Podle dopravců jsou řidiči MHD i příměstské autobusové dopravy vystaveni dennímu kontaktu s velkým počtem lidí všech věkových skupin. Pokud se řidič od cestujících nakazí, tak spousta kolegů, s nimiž třeba trávil pauzu na vozovně, nebo se kterými se potkal, musí do karantény.
čtk
Krize v dopravě vrcholí, i konkurenti si půjčují řidiče
Vážná situace v osobní dopravě přináší i netradiční řešení. Příkladem může být Českolipsko, kde BusLine MAD Česká Lípa zapůjčil tři své kmenové řidiče společnosti ČSAD Liberec, aby už pokud možno nedocházelo k rušení autobusových spojů z důvodu chybějících zaměstnanců.
„Všichni tři zapůjčení řidiči jsou velmi zkušení, rychle se na nové trasy zaučili. Nejsložitější bylo v období mezi svátky zvládnout všechny právní náležitosti zápůjčky, musely se vyřešit i otázky odpovědnosti či odlišných kolektivních smluv zaměstnanců. Ale kde je vůle, tam je i cesta a zajištění dopravy pro cestující je pro nás vždy prioritou. Konkurence nekonkurence,“ komentuje neobvyklý postup Vladimíra Vyhnisová, generální ředitelka skupiny BusLine.
Zapůjčení řidičů hodnotí i předseda představenstva ČSAD Liberec Martin Bobek: „Pomoci skupiny BusLine si nesmírně vážím, významně nám to pomáhá se zvládáním situace. I přesto jsme však nebyli schopni ani dnes odjet 100 % spojů. Každý den přibývá do izolace či karantény vyšší počet řidičů, než jsme schopni získat ze všech dostupných zdrojů. Krok skupiny BusLine vnímám jako významný signál i směrem do budoucna, třeba se naskytne situace, kdy budeme moci tuto vstřícnost oplatit.“
Nedostatek řidičů nákladní i osobní dopravy je dlouhodobý problém a jednotliví aktéři na něj už od podzimu intenzivně upozorňují a vyzývají odpovědné instituce ke společnému postupu. Systémové potíže s nedostatkem řidičů se navíc aktuálně prohlubují s příchodem podzimní respirační vlny, a především s onemocněním Covid-19 i častými izolacemi a karanténami, často opakovanými.
TZ BusLine/Radovan Vrátný