Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Parta nadšenců v České Lípě pracuje na záchraně parní lokomotivy Albatros dokončené v roce 1955

15.06.2021 | 17:40

Na záchraně parní lokomotivy Albatros dokončené v roce 1955 s výrobním číslem 3063 pracuje parta nadšenců v České Lípě. Před zahájením renovace chyběla lokomotivě řada podstatných komponentů. Na záchranu ojedinělého vozidla může přispět i veřejnost prostřednictvím sbírky na účtu Nadace Okřídlené Kolo 278975072/0300, variabilní symbol 498112. ČTK o tom dnes informoval mluvčí Českých drah Robert Pagan.

vlak paraturnov3
Ilustrační foto, Artur Irma

Od počátku provozu byly lokomotivy řady 498.1 využívány především na nejtěžších rychlících na hlavní trati Praha – Bratislava. Lokomotivy této řady pak bylo možné potkat také například na tratích Bratislava – Košice, Praha – Žilina či Bratislava – Štúrovo a zajížděly dokonce až do Maďarska, do pohraničních stanic Szob a Komárom. Nástup nové elektrické a také motorové trakce způsobil od konce 60. let postupný útlum provozu parních lokomotiv.

Zatímco na Slovensku byly poslední lokomotivy řady 498.1 odstaveny z provozu už v roce 1973, v Česku jezdila poslední lokomotiva 498.103 mezi Domažlicemi a Plzní až do poloviny října 1976. "Poté následovala již jen krátká epizoda působení lokomotivy 498.106 ve vozbě osobních vlaků mezi Brnem a Přerovem na podzim roku 1978, to však již po provedené opravě coby muzejní lokomotivy," dodal mluvčí Českých drah.

"Začátkem listopadu loňského roku byl Albatros nyní s číselným označením 498.112 převezen z Loun do České Lípy, kde probíhá jeho restaurování techniky pod vedením Davida Morce a Jiřího Cikána," řekl Pagan. Cílem Centra historických vozidel Českých drah je podle něj z Albatrosu, jediného kusu řady 498.1 v majetku národního dopravce, udělat vystavovatelný exponát. "Začátkem května například v rámci renovace proběhl v České Lípě výplach kotle, na kterém se podepsal i fakt, že lokomotiva po odstavení z provozu v roce 1973 několik let sloužila k vytápění v dolech. Renovací projde i tendr, který sloužil jako zásobník vody a uhlí," doplnil.

V muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka je možné si prohlédnout další Albatros, ale "nulkové" řady, další, "jedničkový" (498.106), je podle Pagana v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. Provozní exemplář s označením 498.104 mají v Bratislavě. Termín dokončení renovace Albatrosu v České Lípě není pevně stanoven, opravy budou postupovat podle časových možností personálu. Ani o budoucím umístění lokomotivy po dokončení renovace zatím není rozhodnuto.

čtk