Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Parta nadšenců v České Lípě pracuje na záchraně parní lokomotivy Albatros dokončené v roce 1955

15. 06. 2021 | 17:40

Na záchraně parní lokomotivy Albatros dokončené v roce 1955 s výrobním číslem 3063 pracuje parta nadšenců v České Lípě. Před zahájením renovace chyběla lokomotivě řada podstatných komponentů. Na záchranu ojedinělého vozidla může přispět i veřejnost prostřednictvím sbírky na účtu Nadace Okřídlené Kolo 278975072/0300, variabilní symbol 498112. ČTK o tom dnes informoval mluvčí Českých drah Robert Pagan.

vlak paraturnov3
Ilustrační foto, Artur Irma

Od počátku provozu byly lokomotivy řady 498.1 využívány především na nejtěžších rychlících na hlavní trati Praha – Bratislava. Lokomotivy této řady pak bylo možné potkat také například na tratích Bratislava – Košice, Praha – Žilina či Bratislava – Štúrovo a zajížděly dokonce až do Maďarska, do pohraničních stanic Szob a Komárom. Nástup nové elektrické a také motorové trakce způsobil od konce 60. let postupný útlum provozu parních lokomotiv.

Zatímco na Slovensku byly poslední lokomotivy řady 498.1 odstaveny z provozu už v roce 1973, v Česku jezdila poslední lokomotiva 498.103 mezi Domažlicemi a Plzní až do poloviny října 1976. "Poté následovala již jen krátká epizoda působení lokomotivy 498.106 ve vozbě osobních vlaků mezi Brnem a Přerovem na podzim roku 1978, to však již po provedené opravě coby muzejní lokomotivy," dodal mluvčí Českých drah.

"Začátkem listopadu loňského roku byl Albatros nyní s číselným označením 498.112 převezen z Loun do České Lípy, kde probíhá jeho restaurování techniky pod vedením Davida Morce a Jiřího Cikána," řekl Pagan. Cílem Centra historických vozidel Českých drah je podle něj z Albatrosu, jediného kusu řady 498.1 v majetku národního dopravce, udělat vystavovatelný exponát. "Začátkem května například v rámci renovace proběhl v České Lípě výplach kotle, na kterém se podepsal i fakt, že lokomotiva po odstavení z provozu v roce 1973 několik let sloužila k vytápění v dolech. Renovací projde i tendr, který sloužil jako zásobník vody a uhlí," doplnil.

V muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka je možné si prohlédnout další Albatros, ale "nulkové" řady, další, "jedničkový" (498.106), je podle Pagana v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. Provozní exemplář s označením 498.104 mají v Bratislavě. Termín dokončení renovace Albatrosu v České Lípě není pevně stanoven, opravy budou postupovat podle časových možností personálu. Ani o budoucím umístění lokomotivy po dokončení renovace zatím není rozhodnuto.

čtk