Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Prostor Národního geoparku Ralsko sloužil v létě pro terénní výuku pedagogů

01.09.2025 | 5:45

Jak učit v terénu tak, aby žáky bavilo zkoumat svět kolem sebe? Odpověď nabídla letní škola projektu FENIX, která se uskutečnila 18.–22. srpna 2025 v Národním geoparku Ralsko. Akce byla určena především pedagogům a přinesla praktickou inspiraci pro jejich práci s žáky.

Program letní školy se soustředil na inovativní přístupy k výuce v terénu, badatelské metody a využití digitálních technologií ve vzdělávání. Účastníci si vyzkoušeli různé formy terénní práce s podporou moderních měřicích přístrojů – například barometru, termokamery, půdního pH metru, infračerveného teploměru, aquaskopu či binokulární lupy. Letní škola během pěti dnů nabídla účastníkům nejen metodickou podporu, ale i přímé zkušenosti s výukou v přírodě. Program byl sestaven tak, aby propojoval teoretické přednášky, praktické exkurze a tvůrčí činnosti v terénu. Účastníci zároveň získali metodické podklady, které lze snadno využít ve škole.

„Naším cílem je ukázat, jak může krajina Ralska sloužit jako inspirativní učebna pod širým nebem, poskytuje různorodost témat i prostředí, můžeme propojovat historii, přírodní vědy i umění. Chceme ukázat, že učení v terénu není jen exkurze, ale plnohodnotná metoda, která rozvíjí zvídavost i vztah k místu,“ zdůrazňuje Lenka Mrázová, ředitelka geoparku. Geopark Ralsko usiluje o to, aby krajina pod Ralskem sloužila nejen k objevování přírody pro individuální turistiku, ale také k vzdělávacím a osvětovým aktivitám.

„Nedostatek metodických materiálů je jednou z nejčastěji zmiňovanou bariérou terénní výuky, která je ovšem v procesu komplexního učení zcela nepostradatelná. Věříme, že díky podobným akcím se tato bariéra může výrazně zmenšit. Účastníci si z této odnášejí pestrou palatu terénních aktivit, které mohou se svými žáky realizovat,“ doplňuje Dominik Rubáš, který na letní škole působil jako lektor.

Letní školu úspěšně absolvovalo 22 pedagogů z ČR i Německa. Akce byla pro účastníky zcela zdarma. Konala se v rámci projektu projektu FENIX, financovaného z programu Interreg Česko – Sasko 2021–2027.

TZ/Lenka Mrázová