Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Výrobce autodílů KV Final chystá rozšíření závodu v USA, Trumpova cla to urychlila

12.12.2025 | 10:51

Severočeský výrobce autodílů KV Final investuje půl miliardy korun do rozšíření svého závodu na výrobu automobilových dílů v Jižní Karolíně. V USA vyrábí rodinná česká firma od roku 2018 a rozšíření tamního závodu plánovala delší dobu, celní politika amerického prezidenta Donalda Trumpa to jen urychlila. Při návštěvě prezidenta Petra Pavla v závodě KV Final v Ralsku na Českolipsku to dnes ČTK řekl ředitel společnosti a jednatel Oldřich Vlček.

petr pavel firma1 595611384 1187366706913118 1642105766462459402 n
Foto: LK

"My jsme to plánovali dlouho, ale pořád jsme počítali, nemohli jsme se k tomu kroku rozhodnout, tohle nás urychlilo. Najednou ty projekty tlačí zákazníci," doplnil Vlček. Zákazníci se podle něj obávají zvýšených cel i rizik spojených s námořní přepravou. Firma podle něj získala v USA další zakázky, a rozhodla se proto vybudovat vedle původních hal novou velkou lisovnu. "Budeme přímo tam zpracovávat ocel, nejenom svařovat, lepit, dodávat Just-in-Time, ale přímo zpracovávat ocel od začátku," dodal.

KV Final byl založen v roce 1991, dnes zaměstnává více než 700 lidí, obrat společnosti loni překročil dvě miliardy korun. V Česku má závody v Ralsku na Českolipsku a Čtveříně na Liberecku, od roku 2012 má pobočku v Číně, v USA má závod ve Spartanburgu v Jižní Karolíně. Firma vyrábí lisované a svařované díly, jako jsou součástky tlumičů, nerezové koncovky výfuků i díly do střech aut. Klíčovými zákazníky jsou Škoda Auto, Volkswagen, Audi, Bentley, Teneco Automotive nebo Grupo Antolin.

Největším závodem je ten v Ralsku, kde firma vyrábí už deset let. Aktuálně tam zaměstnává 250 lidí, z toho zhruba 40 je vězňů. I závod v Ralsku se postupně rozrůstá a výroba se zvyšuje, za posledních pět let se tržby závodu zvýšily čtyřnásobně na loňských 765 milionů korun. V bývalém vojenském prostoru má podle Vlčka firma dost prostoru k dalšímu růstu a také dostatek pracovníků. Sami si ve firmě vychovávají i odborníky pro závod v USA.

Firmu dnes při své návštěvě v Libereckém kraji ocenil i prezident: Pro mě je příkladem dobré praxe, jak původně firma o dvou lidech a jednom stroji dokáže vyrůst ve firmu, která dodává komponenty a složité montované díly pro automobilový průmysl nejenom u nás, ale i v zahraničí. Má dva provozy v České republice, jeden v Číně a jeden velice slibně se rozvíjející ve Spojených státech, což je myslím velice inspirující příklad, že z naprosto základních podmínek lze při invenci, snaze a odhodlání dosáhnout opravdu velice solidních úspěchů," řekl Pavel.

čtk