Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Výstavba obchvatu České Lípy začne nejdřív za dva roky, původně měl být hotov už v roce 2016

06. 11. 2019 | 5:51

Výstavba obchvatu České Lípy nezačne dříve než za dva roky, původně se po něm mělo už v roce 2016 jezdit. Miliardovou investici ale v roce 2010 zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 projektů. Příprava stavby musela začít od začátku. Nejpozději příští rok v květnu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) požádá o územní rozhodnutí na stavbu první části, slíbil dnes při otevření obchvatu nedalekých Kravař ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

První část stavby představuje podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla necelé dva kilometry dlouhý úsek z Dubice do Dolní Libchavy. Na něj by pak měla v dalších letech navázat výstavba druhé části, které je zhruba osmikilometrová a vede z Dolní Libchavy do Nového Boru. "U druhé části teprve připravujeme projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí, je delší, a tak bude složitější i příprava stavby a majetkové vypořádání," řekl ČTK Mátl. Stavba tak podle něj zřejmě začne až zhruba dva roky po dokončení prvního úseku.

Sedmatřicetitisícová Česká Lípa je jedním z mála větších měst, která nemají obchvat a kamiony projíždějí městem. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14.000 aut, po Děčínské ulici až 25.000 aut za 24 hodin. O obchvatu, který měl odvést dopravu mimo zástavbu, se mluví už od 90. let. Miliardová investice byla rozdělena do tří etap. Práce začaly v roce 2008 dokončit se ale podařilo jen první část - mimoúrovňovou křižovatku u Sosnové se silnicí, která končí nedaleko koupaliště v Dubici v České Lípě. Dokončena byla v roce 2011.

Přeložka silnice I/9 a vybudování obchvatu České Lípy je klíčové pro celý region - má odvést tranzitní dopravu mimo zastavěná území a odlehčit přetížené silnici mezi Novým Borem a Českou Lípou, které se přezdívá silnice smrti. Celý obchvat měl stát pět miliard korun, jeho dokončení se však podle Mátla zřejmě prodraží. Odhadl, že vzhledem k rostoucím cenám stavebních prací i materiálů, mohou být náklady na dokončení až o pětinu vyšší, než se původně počítalo.

čtk