Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Dřevěný hraniční most z Jizerky do Orle půjde k zemi, hrozí zřícením. Nahradí ho železobeton 

08. 07. 2020 | 12:21

Hraniční most z osady Jizerka do Orle v Polsku, který propojuje české a polské turistické trasy v Jizerských horách půjde po 15 letech k zemi. Dřevěný most je v havarijním stavu a hrozí, že se zřítí do Jizery. Pro turisty je uzavřený, zbourat ho chtějí co nejdřív.

OrleMostFBsviták
Foto: FB J. Svitáka, krajského náměstka pro dopravu

Nahradí ho most železobetonový, ale až v příštím roce, letos už se to nestihne, řekl dnes ČTK Luboš Marek (Sdružení pro Kořenov) starosta Kořenova jehož součástí je i osada Jizerka.

Podle Marka se od začátku počítalo s tím, že dřevěnou lávku nahradí most trvanlivější. Vyrobena je ze smrku a po 15 letech v náročných horských podmínkách dosloužila. "Mysleli jsme, že vydrží ještě letní sezonu, ale přivolaný odborník řekl, že je nebezpečný," řekl Marek. Turisté podle něj zákazy vstupu nerespektují, a tak půjde co nejdříve k zemi. Přes hranici do Polska se pak turisté dostanou až v Harrachově. Rozdělená zůstane kvůli chybějícímu mostu v zimě i běžecká magistrála na české a polské straně.

Výstavba nového mostu přijde obec na 4,5 milionu korun, z toho třemi miliony přispěl na projekt Liberecký kraj. "Původně se mělo stavět už letos, máme podepsanou i smlouvu s dodavatelem, vše ale zkomplikoval koronavirus a uzavření česko-polské hranice," řekl Marek. Most se totiž musí stavět z polské strany, protože na té české je území chráněnou oblastí. Uzavření hranic práce znemožnilo. "Most je ale v takovém stavu, že si netroufáme ho dál nechat, proto ho necháme zbourat," dodal starosta.

Železobetonový most na soutoku Jizery s Jizerkou spojoval osadu Jizerku s Orle už od roku 1901. Od druhé světové války byl ale hraniční přechod zavřený a na konci 70. let most strhli. O obnovení přeshraničního spojení a vybudování nového mostu usilovaly samosprávy na obou stranách hranice od roku 1996. Nový most slavnostně otevřeli 15. července 2005, výstavbu šestnáctimetrové dřevěné lávky zaplatil tehdy Kořenov, i když se původně počítalo s tím, že se obce na obou stranách hranice podělí. Kvůli vleklým jednáním dokonce lávka dva roky čekala připravená v sokolovně.

čtk