Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Jablonec začal už nyní pracovat na zajištění dopravní obslužnosti od roku 2023

21. 12. 2020 | 5:40

Jablonec vybral dopravce, který bude po dva roky zajišťovat dopravní obslužnost ve městě i okolí od 1. 2. 2021. Už teď je však třeba pracovat na zajištění dopravce od 1. února 2023. Proto město zadalo společnosti PRO CEDOP, s.r.o., zpracování dopravně - ekonomické analýzy Strategie MHD Jablonce nad Nisou pro období 2023–2033.

autoBus NovasilniceJNLB
Foto: Mad

Společnost PRO CEDOP pracovní návrh studie představila zastupitelům začátkem prosince na semináři. Z něj vzešly podněty, které zpracovatel do studie zapracuje společně s dalšími požadavky ze čtvrtečního jednání. Například bude studie doplněná o zhodnocení vlivu exhalací a hlučnosti dle jednotlivých trakcí či o analýzu dopravy vozidly na hybridní pohon.

„Dále se strategie variantně doplní o možnost, jak by doprava na Jablonecku vypadala s vozy na elektropohon a jaké jsou dotační možnosti na nákup těchto vozidel i příslušné infrastruktury dle jednotlivých trakcí - dieselové, CNG a elektrické,“ říká jablonecký primátor Jiří Čeřovský s tím, že o studii budou zastupitelé jednat opět v lednu 2021.

Vypracovaná studie společnosti PRO CEDOP, s.r.o., obsahuje:

  1. Zhodnocení obsluhy Jablonce nad Nisou MHD;
  2. kritické zhodnocení potřeb dopravní obslužnosti Jablonce nad Nisou a tomu odpovídající návrh optimalizace provozního konceptu;
  3. návrh struktury vozového parku;
  4. lidské zdroje;
  5. vlastnictví označníků;
  6. možnosti a rizika zajištění financování;
  7. finanční a organizační srovnání vnitřního dopravce se zajištěním dopravních služeb dopravcem v závazku veřejné služby.

Jablonecká dopravní je jistota v době nejistoty

O Jablonecké dopravní, a.s., (JD) se v poslední době mluví i s pochybami. Avšak právě promptní přístup JD hned na počátku pandemie umožnil Jablonci a okolním obcím uspořit 3 mil. Kč, aniž by úsporná opatření narušila dopravní obslužnost. Jiná města Jablonci úspory tiše závidí. Nejčerstvějším projektem JD, a.s., jsou nové možnosti, jak odbavit cestující. Od února půjde ve všech autobusech MHD platit bezkontaktní bankovní kartou.

Proč vznikla Jablonecká dopravní?

V roce 2017 se tehdejší vedení Liberce rozhodlo vyměnit představenstvo DPMLJ a se zástupci Jablonce už nově nepočítalo. Navíc se blížil konec desetileté smlouvy, která měla být ukončena k 31. 12. 2019. Proto se Jablonec rozhodl spolehnout raději sám na sebe a založil Jabloneckou dopravní. Aby mohlo město zajistit dopravu v plném rozsahu a kvalitě vlastními silami, muselo jednat ihned. Zákonné lhůty jsou dlouhé a vše zorganizovat není vůbec jednoduché.

Proč dodnes Jablonecká dopravní nejezdí?

Od května 2018 začala JD intenzivně připravovat zajištění MHD na Jablonecku od roku 2020. Situaci zkomplikovala předčasná výpověď smlouvy mezi DPMLJ a BusLine. Dvouleté přípravy nebylo možné zkrátit na třetinu. Dopravní sdružení obcí Jablonecka (DSOJ) navíc do poslední chvíle pracovalo s příslibem DPMLJ, že dopravu zajistí. To se nakonec nestalo – DPMLJ nabídlo dopravu zredukovanou na třetinu. To bylo pro DSOJ i město naprosto nepřijatelné, protože by jel jen každý třetí autobus. Proto DSOJ uzavřelo na dva roky smlouvu s BusLine. Nová situace tak úplně změnila původní cíl Jablonecké dopravní.

K čemu slouží Jablonecká dopravní dnes?

Jablonecká dopravní vždy byla a stále je připravena v budoucnu dopravu převzít a zastřešit. V rámci příprav přišla s celou řadou vylepšení pro cestující. Okamžitě došlo ke zlepšení informovanosti cestujících, povedlo se zajistit hladký přechod při změně dopravce v roce 2019 a to samé se předpokládá v roce 2021. Od 1. 2. 2021 většina cestujících jistě ocení nový koncept dopravy. Díky nasazení menších autobusů na méně vytížených spojích a novému uspořádání linek městská kasa ušetří ročně přes 3,3 mil Kč, a přesto cestujícím nabídne nové linky, např. přímé spojení centra města s hlavním vchodem nemocnice.

Každodenní činností společnosti je kontrola kvality služeb dopravce (čistota vozidel, dodržování jízdních řádů, informace na zastávkách a jejich čistota) a řešení mimořádných situací provozu (uzavírky, objížďky, nehody, výlukové jízdní řády, omezení provozu v době COVIDu).

JN/Jana Fričová