Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Nebezpečný železniční přejezd a blízkou křižovatku v Zákupech čekají úpravy

23.07.2025 | 14:23

Nebezpečný železniční přejezd a blízkou křižovatku v Zákupech na Českolipsku čekají díky Platformě VIZE 0 úpravy. Přejezd v Zákupech-Božíkově je jedním z nejnebezpečnějších míst v Libereckém kraji, je v těsné blízkosti křižovatky silnic druhé a třetí třídy a podle dlouhodobých statistik jsou tam časté srážky aut s vlakem. Prakticky každý rok je zde střet auta s vlakem, uvedl v tiskové zprávě Jan Čáp z projektu Moje vize nula.

vlak2
Ilustrační foto

Přestože nehody neměly tragické následky, přejezd vykazuje podle Čápa nadprůměrné hodnoty co do jejich četnosti i závažnosti. Na základě podnětu z vedení nedaleké Mimoně, které dlouhodobě dopravní situaci sleduje, zpracoval Karel Kocián z ČVUT odbornou dopravně-bezpečnostní analýzu. Odhalila sedm zásadních rizik. Mezi nejvýznamnější patří nedostatečná vzdálenost mezi přejezdem a křižovatkou, která odporuje normě, problémem je ale i organizace provozu, dopravní značení nebo krátká doba signalizace před příjezdem vlaku.

"Z analýzy vyplývá, že jedním z největších rizik byl nedostatek prostoru mezi přejezdem a křižovatkou. Dlouhá vozidla při dávání přednosti v jízdě zasahovala zadní částí na koleje," řekl projektový manažer Platformy VIZE 0 Ondřej Rechner. Tento problém vyřešila dočasná změna organizace křižovatky, která tak výrazně snížila riziko kolizí. Přednost na křižovatce mají teď vozy na silnici třetí třídy, které jedou přes přejezd a odborníci doporučují současné dopravní řešení zachovat.

Krajská správa silnic nechala na základě analýzy opravit a doplnit svislé i vodorovné značení a odstranit zeleň zakrývající značky. Dlouhodobým cílem je instalace světelné signalizace koordinované se zabezpečovacím zařízením přejezdu. Ta by v případě příjezdu vlaku automaticky přepnula režim křižovatky a zvýšila bezpečnost všech účastníků provozu.

Platforma VIZE 0, která projekt financuje z prostředků Fondu zábrany škod, už v Libereckém kraji úspěšně iniciovala úpravy čtyř přechodů pro chodce na hlavní silnici I/14 ve Vratislavicích nad Nisou. Odborníci platformy aktuálně připravují analýzu ve vesnici Háje u Karlových Varů a pracují také na projektu v obci Ráby v Pardubickém kraji. Cílem je systematicky eliminovat nejrizikovější místa na komunikacích v Česku a snížit počet tragických nehod.

čtk