Křehká krása v Jablonci zažila druhou nejvyšší návštěvnost. Dorazili i zahraniční turisté
Výstava skla a bižuterie Křehká krása zažila letos druhou nejvyšší návštěvnost ve své dvanáctileté historii. Za čtyři dny přišlo do areálu jabloneckého Eurocentra 12.800 návštěvníků, o polovinu více než loni. Vyšší zájem zaznamenali organizátoři jen v předcovidovém roce 2019, kdy areálem prošlo 13.500 lidí.
Hlavními návštěvníky byli turisté, kteří dorazili ze všech koutů České republiky, ale i ze zahraničí. Přijeli z Polska, Kanady, Německa, a dokonce i z Tokia, řekla dnes ČTK Radka Havlová z pořádajícího Svazu výrobců skla a bižuterie (SVSB).
Zahraniční turisté dorazili, přestože se svazu propagace Křehké krásy za hranicemi příliš nedařila. "Snažili jsme se o rozsev letáků a spolupráci s infocentry v příhraničí. Díky česky mluvící pracovnici se nám povedla německá Žitava, ale třeba Görlitz se nám nepovedl a v Polsku se nám to nepovedlo vůbec, tam jsme zkoušeli tři nebo čtyři kontakty, nic. Zkoušeli jsme komunikovat i přes sekretariát primátora, ani na jeden e-mail nepřišla odpověď. Je to úkol pro příští rok," doplnil předseda představenstva SVSB Pavel Kopáček.
Na 12. ročníku představily svou produkci čtyři desítky výrobců perlí, bižuterie, skla a vánočních ozdob. Vedle tradičních vystavovatelů, jako je třeba největší výrobce bižuterie v Libereckém kraji Preciosa, bylo i několik nováčků. Z Ostravy přijela firma T.Lepidi s keramickými šperky, poprvé se také na Křehké kráse objevily šperky vytištěné na 3D tiskárně. Dvojité prsteny z plastu v hýřivých barvách a různých velikostech, jejichž vrchní část se na prstě otáčí, nabízela jablonecká firma Double ring.
Svaz hodnotí letošní ročník jako velmi úspěšný. Ohlasy jsou podle Kopáčka pozitivní, svědčí o tom mimo jiné spokojenost všech vystavovatelů a jejich dobré prodejní výsledky. Rostoucí zájem o sklo a bižuterii zaznamenali podle Kopáčka také v Křišťálovém ráji, což je prodejna svazu v centru Jablonce. "Návštěvnost a prodej letos meziročně vzrostly o nějakých 15 až 20 procent," řekl Kopáček. Dominantní jsou podle něj mezi návštěvníky a zákazníky Křišťálového ráje čeští turisté, zejména z Moravy.
Výstava Křehká krása se v Jablonci poprvé uskutečnila v roce 2012, organizátoři tak chtěli navázat na tradici mezinárodních výstav skla a bižuterie z 60. až 80. let minulého století. Cílem bylo také ukázat, že navzdory recesi, levné asijské konkurenci i rozpadu někdejšího bižuterního uskupení Jablonex jablonecká bižuterie žije a má budoucnost. Přehlídka je jednou z akcí krajského projektu na podporu cestovního ruchu Křišťálové údolí (Crystal Valley). "Již nyní se rodí plány pro 13. ročník, který se bude konat od 8. do 11. srpna 2024," dodala Havlová.
čtk