Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Látkové pleny rostou s miminkem a vydrží od narození po nočník. Současné modely respektují ekologii, čas i peněženku

20. 05. 2022 | 5:00

Symbolem úpadku textilního průmyslu na severu Čech byla demolice Textilany v Liberci, která skončila v březnu roku 2005 odstřelem  komína. Na začátku jednadvacátého století to s pokračováním výroby textilních produktů vypadalo v regionu bledě. Dávno se zapomnělo na přezdívku rakouský Manchester, kterým se město pod Ještědem mohlo dlouhá desetiletí chlubit.

plenky2
Foto: Petit Lulu

Zlom k lepšímu nastal až v posledních letech, a to díky podnikavým regionálním výrobcům, kteří místní know-how přenesli do svých rodinných firem. Pozadu nezůstává ani Technická univerzita, která nemá konkurenci v inovativních přístupech, především k nanomateriálům, a ve vymýšlení nových technologií, které umně kloubí s designem a uměleckými směry.

Foto: Petit Lulu

Ukázkovým příkladem prosperující menší textilky je podnik Petit Lulu, který sídlí v Jablonci nad Nisou. Mnoho maminek, které svoje dítka vychovávaly v osmdesátých nebo na začátku devadesátých let, si určitě vzpomene na látkové pleny a hrůzy, které s jejich vyvařováním, žehlením a skládáním zažily.

Jablonecká firma se překvapivě zaměřuje právě na výrobu kdysi nepopulárních látkových plen, které se díky novým materiálům vracejí do módy.

Především díky mladším párům, které neodradí prvotní vyšší investice, což se ale časem srovná a respektují ekologii a nejsou tudíž přiznivci věcí na jedno použití.

Foto: Petit Lulu

“Počátky firmy Petit Lulu sahají už do roku 2012, kdy zakladatelka firmy, paní Lucie Hladíková, čekala svého prvního syna Vojtu,” přibližuje začátky myšlenky vyrábět právě látkové pleny mluvčí firmy Liliana Plačkovová.

Foto: Petit LuluLucie Hladíková v té době vyrobila několik plenek, které nabídla na internetu. Obrovským šokem pro ni bylo, když o její výrobek projevily zájem desítky maminek, kterým nevyhovovalo pravidelně kupovat velké množství plenek na jedno použití.

Po čase opustila svoje původní zaměstnání, aby dala vzniknout značce Petit Lulu. V roce 2016 pro tuto firmu šilo pleny 12 švadlen. Počet zaměstnanců se k dnešnímu dni vyšplhal na 35.

“Průběžně se velmi rozšířilo portfolio nabízených výrobků. Nabízíme nejen pleny, ale i další doplňky, a také hygienické potřeby pro ženy. Všechny výrobky stále šijeme v České republice a snažíme se tím podporovat regionální ekonomiku a zaměstnanost,” dodává Liliana Plačkovová.

Některé produkty se vyvážejí i do zahraničí, kde zájem o moderní, vzdušné a hygienické látkové pleny stále roste.

Foto: Petit LuluRozdíl mezi historickými látkovými plenkami a těmi moderními je markantní. “Především v použitých materiálech a střizích. A jejich údržba vůbec není tak složitá, jako bývala v dobách našich babiček. V nabídce jsou speciální systémy, které umožňují velmi snadné přebalování, srovnatelné s používáním jednorázové pleny,” rozhání obavy z "plenkové klasiky" mluvčí společnosti.

Velkým plus látkové pleny je minimální ekologická zátěž, pro dítko jsou zdravější a pohodlnější. Z ekonomického pohledu je prvotní investice vyšší, než u běžných jednorázovek. Z dlouhodobého hlediska ale vycházejí látkové pleny méně nákladně, protože rostou společně s dítětem díky nastavitelným velikostem.

Nutnost dokupovat další produkty je tak minimální. “Nejatraktivnější z naší nabídky je stále kombinace svrchních jednovelikostních kalhotek a kalhotkové pleny. Oba tyto produkty totiž rostou s vaším miminkem a vydrží vám od narození až po nočník,” doplňuje Liliana Plačkovová. Na stránkách firmy najdete kromě e-shopu také videonávody, jak správně plenky používat a jakým způsobem se o ně starat.

Foto: Petit Lulu

Petit Lulu je jednou z několika firem v kraji, kde na textilní průmysl nezanevřeli a své nápady převedli do praxe. Co je důležitější: Jejich produkty si našly cestu k zákazníkům, a to nejen v naší republice. Vypadá to, že z velkých továren jako byla Textilana se produkce z textilu přesunula do menších rodinných firem, které tradici rozvíjejí o vlastní nápady a hrdě tak pokračují v práci v odvětví, kterým Liberec a široká spádová oblast prosluly už před staletími.

lux