Na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova začíná nákladná rekonstrukce, přijde na 447 milionů a potrvá do konce října
Na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova na Jablonecku začíná nákladná rekonstrukce. Obnova zhruba 12 kilometrů dlouhého úseku přijde na 447 milionů korun. Autobusy budou místo vlaků jezdit už z Jablonce nad Nisou přes Tanvald, Kořenov a Harrachov až do polské Sklářské Poreby. Výluka potrvá do konce října, Poláci ji využijí k výměně kolejnic od hranic s Českem a k zabezpečení dvou železničních přejezdů.
Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova začal 30. června 1902. Dál ve směru na Harrachov a za hranice začaly vlaky jezdit týž rok na podzim. Trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Kvůli špatnému stavu trati ale Správa železnic na konci roku 2023 zakázala jízdu historických ozubnicových motorových lokomotiv 715. Oblíbené historické jízdy tak loni a letos zajišťovaly lehčí motorové vlaky.
Rekonstrukce kromě celkového stavu ozubnicové trati, která je jedinou svého druhu v Česku, zvýší také bezpečnost provozu. Ozubnicový úsek dostane nový systém se dvěma ozubenými hřebeny, upevnění ozubnicových tyčí na ocelové pražce se bude dělat ručně. Oprava čeká také Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku. Stavba je největší investiční akci financovanou EU z programu Interreg Česko – Polsko 2021–2027. Správa železnic získá z programu 11,995 milionu eur (301 milionů Kč).
čtk