Na ozubnicovou trať z Kořenova na Jablonecku dnes poprvé vyjede historický vlak

01. 06. 2019 | 6:14

Historický vlak vyjede dnes poprvé v sezóně z Kořenova na Jablonecku na unikátní ozubnicovou trať, která vede mezi Jizerskými horami a Krkonošemi. Letos budou takzvané nostalgické jízdy s doprovodným programem na kořenovském nádraží v šesti termínech. ČTK to řekl ředitel Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš, která speciální vlaky vypravuje.

zubacka1irma menší
Foto: Artur Irma

"Ve dvou termínech pojede i parní lokomotiva Kafemlýnek. Bude to na konci června a v srpnu," dodal Prokeš. Za sezonu se historickými vlaky na zubačce sveze zhruba 10.000 lidí, nostalgické jízdy jsou v úseku mezi Tanvaldem a Harrachovem.

Provoz na ozubnicové trati začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Zvláštní vlaky po nejstrmější české trati táhne jedna ze dvou dochovaných unikátních motorových ozubnicových lokomotiv řady T426.0 přezdívaná Rakušanka. Soupravu s ní tvoří osobní vozy Balm z 60. let 20. století včetně historického motorového vozu M240.056 přezdívaného Singrovka.

Při prvních jízdách ale bude chybět bufetový vůz Balm Bistro, který prochází renovací. "Dříve než ve druhé polovině roku ho nestihneme opravit. Po odkrytí jsme našli daleko více poškozených míst, než jsme čekali," uvedl další člen železničního spolku Pavel Šturm. Skříň vozu už byla podle něj částečně napadená korozí.

Před letošní sezonou také členové spolku částečně opravili muzeum zubačky na kořenovském nádraží, v jedné místnosti vyměnili podlahu a přidali tam exponáty a panely s informacemi. Na nádraží je turistům už třetí rokem přístupná také opravená výtopna parních lokomotiv, jejíž záchrana stála skoro 18 milionů korun. "Uvnitř jsou historické motorové lokomotivy a další vozy. Zájem o prohlídky bývá velký," uvedl Prokeš.

Při letošních akcích se na zubačce představí i další historické dopravní spolky. Dnes by měla jezdit motorová lokomotiva Rosnička T334.0866 s motorovým vozem Orchestrion M152.0604. Souprava patří spolku Kolej-klub. Navíc liberecký Boveraclub mezi Libercem a Jabloncem nasadí historickou tramvaj a historický autobus. Veteránské autobusy budou dnes jezdit i mezi Jabloncem a Tanvaldem a také Kořenovem a Jizerkou.

čtk

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace