Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Na zajištění MHD od února 2023 vypíše Jablonec veřejnou soutěž. Dopravní terminál se zatím stavět nebude

19. 03. 2021 | 11:00

AKTUALIZOVÁNO: Na zajištění městské hromadné dopravy na deset let od 1. února 2023 vypíše Jablonec nad Nisou veřejnou soutěž. Zejména hlasy ODS a ANO o tom dnes rozhodlo jablonecké zastupitelstvo. Přímé zadání městské dopravní společnosti Jablonecká dopravní ani Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce, kde je město spoluvlastníkem, podporu nezískalo. Pro vlastního dopravce byli zejména opoziční zastupitelé Pirátů a Společně pro Jablonec.

MHD Jablonec1
Foto: Artur Irma

Opozice upozorňovala na problémy, které měl Jablonec u desetiletého tendru, který na MHD vypsal na začátku roku 2019. Vyhrála sice firma About Me, soutěž ale napadl neúspěšný uchazeč a také BusLine MHD Jablonecko, který v té době dopravu ve městě zajišťoval, ale nabídku vůbec nepodal.

Zakázkou se zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a soud. Kvůli průtahům a sérii námitek a připomínek muselo město loni v dubnu soutěž zrušit. V opakovaném poptávkovém řízení pak uzavřelo dvouletou smlouvu s firmou Umbrella Coaches and Buses. Jezdí ve městě a do blízkých obcí od 1. února, smlouva skončí 31. ledna 2023.

Další zajištění MHD řeší zastupitelstvo od loňského podzimu, radnice si nechala zpracovat posudek externí firmou Pro Cedop, s níž město spolupracovalo při řešení financování tramvajové linky mezi Libercem a Jabloncem. Expertiza porovnala zajištění MHD externím dopravcem, Jabloneckou dopravní a také DPMLJ. Později oslovila radnice tři subjekty včetně Jablonecké dopravní, aby zpracovaly finanční model pro zajištění dopravy s využitím autobusů s naftovým pohonem a pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Přestože z modelu vyšla nejlépe Jablonecká dopravní, zastupitelé dali přednost externímu dopravci. "U vlastního dopravce nám v porovnávané variantě chyběl nákup vozů, jde o to, za kolik budeme schopni nakoupit autobusy. Tam ta finanční zátěž na straně Jablonecké dopravní potažmo města bude výrazná," řekl za koalici Jan Zeman (ANO). Pro zajištění MHD je třeba zhruba 30 autobusů a také řidiči a zázemí, to vše podle něj něco stojí. Náklady pro firmu velikosti Jablonecké dopravní budou podle něj navíc výrazně vyšší než pro velké firmy jako Umbrella nebo BusLine.

vizualizace

Dopravní terminál zatím v Jablonci nad Nisou stavět nebudou

Dopravní terminál, který měl propojit městskou a regionální autobusovou dopravu s tramvajovou a železniční, zatím v Jablonci nad Nisou stavět nebudou. Rozhodli o tom většinou hlasů zastupitelé. Příprava projektu ale bude pokračovat a radnice bude v novém programovacím období hledat programy, z nichž by bylo možné na nákladný projekt čerpat dotace. Kvůli snížení nákladů chce město stavbu spojit s plánovaným prodloužením tramvajové trati z Liberce.

Výstavbu nového dopravního terminálu v Kamenné ulici připravuje Jablonec už třetí volební období. Součástí je i podzemní parkoviště pro zhruba 200 aut. S nedalekou vlakovou zastávkou by měla nový terminál spojit prosklená lávka. Na začátku se náklady odhadovaly na 160 milionů korun, postupně ale narostly trojnásobně na 480 milionů včetně DPH. Podle primátorova náměstka Petra Roubíčka (ODS) je hlavní příčinou růst cen stavebních prací, ale také vysoké náklady na nutné přeložky sítí, úpravy kolem Lužické Nisy a napojení parkovacího domu na silnici I/14.

Radnice původně zvažovala rozdělení projektu na dvě samostatné etapy - nejprve chtěla postavit parkovací dům a teprve v příštím programovacím období samotný terminál. Umožnilo by to čerpat stomilionovou dotaci z Evropských fondů v rámci aglomerace Liberec - Jablonec. Znamenalo by to ale podle odhadů další zvýšení nákladů zhruba o deset milionů. Zastupitelé nakonec rozhodli projekt odložit, i když zatím není jasné odkud, a zda vůbec, bude na podobné projekty možné získat dotaci. Bez nich si Jablonec nemůže tak nákladný projekt dovolit.

Podoba terminálu ze skla, se zelenou střechou je dílem pražského ateliéru DOMYJINAK architekti. "Snažili jsme se tím návrhem o rozšíření městského prostoru Dolního náměstí o pěší zónu, kde by byl objekt, který by sloužil nejen dopravě, ale hlavně občanům města. Snažili jsme se o zapojení řeky Nisy do toho veřejného prostoru," řekl ČTK při prezentaci návrhu ČTK jeden z autorů Petr Šikola. Od původního návrhu se podle Roubíčka projekt příliš neliší, s ohledem na rostoucí tlak na elektromobilitu tam ale přibyla třeba dobíjecí stání.

čtk