Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Speciální ozubnicové výhybky pro trať Tanvald-Kořenov dodala prostějovská firma

26.06.2025 | 5:38

Prostějovská společnost DT-Výhybkárna a strojírna navrhla a vyrobila tři speciální ozubnicové výhybky pro kolejiště ve stanici Dolní Polubný na horské železniční trati mezi Tanvaldem a Kořenovem v Jizerských horách. Výhybky budou instalovány při rekonstrukci této jediné ozubnicové železniční trati v Česku. ČTK to dnes sdělil vedoucí techniky společnosti DT Výhybkárna a strojírna Lukáš Raif.

zubackaharrachov1
Foto: Artur Irma

Unikátní železnice byla v havarijním stavu. Její rekonstrukce bude stát 447 milionů korun a má skončit v říjnu. Projekt zahrnuje i obnovu ozubnice, sanaci zářezů, úpravy nástupišť a další stavební zásahy. Výhybky umožní obnovu tzv. předjízdné koleje ve stanici Dolní Polubný, která byla zrušena v roce 1992. Předjízdná kolej slouží pro předjíždění a křižování vlaků. "Obnova dopravy ve stanici Dolní Polubný umožní nejen efektivnější řízení provozu a křižování vlaků, ale zároveň přispěje k uvedení historicky cenné železniční trati do původního, autentického stavu tak, jak byla koncipována počátkem 20. století," uvedla ředitelka oblastního ředitelství Správy železnic v Hradci Králové Pavla Kosinová.

Ozubnicová železniční trať mezi Tanvaldem a Kořenovem byla zprovozněna v roce 1902 a překonává sklon až 58 promile. Ve stanici Dolní Polubný mají koleje sklon 23,9 promile. Nové výhybky vyrobené v Prostějově měří 27 metrů a jejich součástí jsou speciální pohyblivé ozubnicové lamely, konstruovány byly podle historického vzoru ze 30. let minulého století. Zatím budou přestavovány ručně, ale konstrukce počítá s budoucí instalací motorického přestavníku a elektrickým ohřevem pro zimní provoz.

Trať z Tanvaldu do Kořenova je osazena dvoulamelovou Abtovou ozubnicí, která umožňuje bezpečný pohyb vlaků na strmých úsecích. Ozubnice je v Dolním Polubném součástí výhybek, jejich konstrukce a výroba proto byla náročná. Trať z Tanvaldu do Kořenova je kulturní památkou a technickým dědictvím. "Jedná se o jednu z mála normálně rozchodných tratí s ozubnicí integrovanou do výhybek ve střední Evropě," uvedl Raif.

Trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v České republice a jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě. Vlaky po ní jezdí od 30. června 1902. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati kvůli vysoké ztrátovosti zastavit, díky protestům veřejnosti se podařilo provoz zachovat.

čtk