Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Správa železnic připravuje obnovu trati z Tanvaldu na Kořenov za 460 milionů a hledá dodavatele

01. 12. 2023 | 15:16

Správa železnic připravuje rekonstrukci trati z Tanvaldu do Kořenova na Jablonecku, hledá dodavatele, vyplývá z informací ČTK. Náklady odhadli projektanti na 460 milionů korun bez DPH. Unikátní trať s ozubnicí oslavila loni 120 let, je ale ve velmi špatném stavu. Správa železnic proto v listopadu zakázala na trati provoz historických vlaků Zubačky. Zákaz má platit do ukončení rekonstrukce.

zubackaharrachov3
Zubačka, foto: Artur Irma

Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železnicí v Česku. Dvanáctikilometrová jednokolejná trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

Zubačka, foto: Artur IrmaDiagnostika trati v loňském a letošním roce podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové ukázala zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje. Pro běžné vlaky zůstává trať v provozu. "Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati. Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme," uvedla mluvčí.

Rekonstrukce trati už má stavební povolení, projekt počítá především s opravou železničního spodku a svršku, opravou tunelů, mostů, propustků, nástupišť a dalších částí železniční infrastruktury. Lhůta pro podání nabídek končí 28. prosince. Projekt bude spolufinancován z evropských fondů z přeshraničního programu Interreg Česko-Polsko.

čtk