V plánu jablonecké zimní údržby přibylo 576 metrů vozovek, 710 metrů chodníků, nové zastávky a parkoviště
Zimní údržba (ZÚ) se v Jablonci nad Nisou provádí vždy od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Každý rok město plán upravuje a přidává na základě podnětů od občanů další metry chodníků a komunikací. Nejinak tomu je i v novém platném Plánu zimní údržby Jablonce nad Nisou 2024/25.
Nově se budou technické služby starat třeba o Harrachovskou ulici, která byla na město převedena z majetku Libereckého kraje, do seznamu přibyla novostavba parkoviště v Mšenské ulici, parkoviště a chodníky v ulicích Polní a Stavbařů a také třeba chodníky v ulici U Přehrady. čtk
Přibylo 576 metrů vozovek, 710 metrů chodníků, nové zastávky a parkoviště. V městském rozpočtu je na ZÚ vyčleněných 24 mil. korun.
„Schválený plán stanovuje pravidla pro zajištění sjízdnosti a schůdnosti komunikací v majetku města v souladu s právními předpisy a dle technických a finančních možností. Zimní údržbu stejně jako v předchozích letech zajišťuje společnost Technické služby Jablonec nad Nisou, s.r.o.,“ říká jablonecký náměstek primátora pro správu majetku Petr Roubíček s tím, že se i v tomto plánu objevují některé novinky. „Nově je v mapovém portálu na městském webu přidaná grafická vrstva chodníků, která doplňuje dosavadní pasport vozovek,“ zmiňuje jednu z novinek náměstek Roubíček. Z mapy je také možné vyčíst, v jakém časovém limitu by měla být ulice či chodník uklizená. Doba se však počítá od okamžiku, kdy přestane padat sníh.
Jiné dopravní značení a další metry údržby
„Oproti zimní sezóně 2023–24 se nově budeme starat také o vozovku v ulici Harrachovská, která byla z majetku Libereckého kraje převedená na město, o novostavbu parkoviště v ulici Mšenská, parkoviště a chodníky v ulicích Polní a Stavbařů, chodníky v ulici U Přehrady před OC Tesco a další. Celkem jsme do plánu přidali 576 m vozovek, 710 m chodníků a 1 000 m2 ploch parkovišť,“ informuje Petr Roubíček.
„Opět se objeví také změny v dopravním značení. Některé zákazy stání nově doplní tabulky „za sněhu“, ostatní zůstávají tam, kde jsou nezbytné,“ připomíná vedoucí odboru technického jabloneckého magistrátu Pavel Kozák a dodává: „Komunikace nemohou vypadat stejně jako v létě, je potřeba počítat s určitými problémy a nepohodlím, přesto obyvatelé mohou nadále zasílat své podněty k zimní údržbě prostřednictvím městského kontaktního centra.“
Podněty a připomínky občanů k zimní údržbě se shromažďují a jakmile skončí zimní období, vyhodnocují se. Poté se podle technických a ekonomických možností zařadí do následujícího plánu. „Všechny připomínky však do plánu zařadit nemůžeme. Na některá místa se technika bezpečně nedostane,“ doplňuje Kozák.
Lidé si často stěžují, že právě ta jejich komunikace či chodník není udržovaný. Pokud je však zařazený do Plánu ZÚ, a to se dá jednoduše zjistit v mapové aplikaci, pak TSJ úklid v daném časovém limitu splní. Navíc GPS systém dokáže přesně doložit, kdy a kde byla technika v provozu. „Bohužel se nám stává, že nám lidé házejí sníh zpět na komunikaci. V tomto případě se jedná o přestupek, za který jim městská policie může uložit pokuty až do výše 20 000 korun. Stejný postih hrozí i při takzvaném neoprávněném záboru. Sem patří i obligátní bedýnky na parkovacích místech nebo blokování chodníků před soukromými domy dřevěnými zábranami kvůli rampouchům. Místo toho, aby majitelé odstranili rampouchy ze střech, přehrazují chodníky, což brání údržbě a představuje další přestupek, za který mohou být rovněž pokutováni,“ vysvětluje Jaroslav Knížek, ředitel Technických služeb Jablonec (TSJ).
Největším problém při zimní údržbě jsou často nevhodně zaparkovaná auta, která znemožňují průjezd vozidlům TSJ. „Musíme projet nejen za sněhu, ale i při námraze či ledovce. Jako minulou zimu, tak i letos budou některé ulice průjezdné pouze v jednom směru. I tato místa budou pod dohledem městské policie,“ konstatuje Knížek.
Vyšší ceny přinesly změnu technologie
V této sezóně se změní technologie údržby chodníků. „Většina chodníků, které jsou vedené podél solených vozovek, se budou nově také solit. Reagujeme tak na opravdu dramatické zdražování poplatků za likvidaci uličních smetků po ukončení zimní údržby. Zatímco loni jsme zákonný poplatek za uložení odpadu neplatili, letos a příští rok už je to 500 Kč za tunu uloženého odpadu a v dalších letech bude stoupat až na 800 Kč za tunu,“ upozorňuje ředitel TSJ. Podle jeho slov se bude inertní posyp užívat k posypu zvláště kolem vodní nádrže Mšeno a v parcích.
Z plánu zimní údržby jsou letos vyjmuté komunikace, kde technické služby nebudou sníh odklízet, jelikož tu probíhají práce na inženýrských sítích. Ošetření komunikací si bude zajišťovat zhotovitel sám na vlastní náklady.
⦁ Progres - ul. Křížová (celá), Květinová (úsek Revoluční – V Aleji), Pivovarská (úsek Revoluční – V Aleji): práce se předpokládají do Vánoc.
⦁ Enviromental Building – ul. Rychnovská (chodník před ZŠ) – do konce dubna 2025
Roh ul. Máchova/Větrná – lešení do 29. 11. 2024
Přípravy na zimu začínají v létě
Průběh ZÚ zajišťuje, na změny v počasí reaguje a připomínky i stížnosti Jablonečanů sbírá devět dispečerů TSJ, kteří se střídají v nepřetržitých službách. Letos začali sloužit v pondělí 18. listopadu, jelikož počasí bylo dlouho teplé. Kromě úklidu sněhu a ošetření zledovatělých komunikací kontrolují také veřejné osvětlení.
„Přípravy na zimní období začínají s koncem léta. Nákladní automobily, traktory a další technika prochází pravidelnou údržbou a servisem, aby byly v perfektním stavu. Stroje jsou vybavené zimními nástavbami, radlicemi či sypacími zařízeními, jež se mimo zimní sezonu nepoužívají,“ říká Jaroslav Knížek s tím, že nové technologie umožňují flexibilnější a efektivnější údržbu silnic i během oblevy.
Technika, používaná pro zimní údržbu, zahrnuje čtyři velká nákladní auta k solení komunikací. Pro udržování chodníků je k dispozici pět menších chodníkových strojů a tři stroje střední velikosti na průjezdy v sídlištích a širších chodnících. Kromě toho TSJ využívají čtyři traktory a dalších šest si najímají od soukromých firem z okolí Jablonce. Na zimní údržbě pracuje celkem 55 zaměstnanců rozdělených do dvou směn. „Ručaři, neboli pracovníci, kteří provádějí manuální údržbu, se starají o autobusové zastávky, schodiště a přechody pro chodce. Do terénu vyráží už kolem třetí hodiny ranní,“ podotýká ředitel TSJ.
„Ve skladech máme 2 400 tun soli, v případě náročné zimy máme rezervovaných dalších 500 tun přírodní soli u dodavatele. Připravených máme také 400 tun inertního materiálu, tedy písku a drti,“ tvrdí Knížek. Aby město nezmizelo pod hromadou sněhu, odváží TSJ případně sníh na určené deponie, letos je jí plocha za sportovní halou v ulici U Přehrady.
Náklady na zimní údržbu
V městském rozpočtu je rezervovaných 24 mil. korun s tím, že v případě potřeby se rozpočet navýší.
„Náklady na zimní údržbu stále stoupají a finance jsou rozdělené vždy do dvou rozpočtů města: listopad a prosinec, leden až březen roku následujícího. Stalo se však, že jsme poslední fakturu za zimní údržbu platili i v květnu. A naopak v roce 2012 začala zima už v říjnu,“ popisuje jablonecký primátor Miloš Vele, který má na starosti městské finance.
JN/Jana Fričová
Fotogalerie: Opravdová zima v Jablonci nad Nisou, archivní foto Artur Irma