Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Kvůli rekonstrukci stanic v Chrastavě a Hrádku nebudou od dubna jezdit vlaky do Žitavy

19.03.2025 | 15:36

Kvůli rekonstrukci železničních stanic v Chrastavě a Hrádku nad Nisou na Liberecku nebudou od dubna na trati z Liberce na německou Žitavu jezdit vlaky, nahradí je autobusy. Výluka spojená s projektem Správy železnic za 1,24 miliardy korun potrvá do konce září. Za společnost Skanska, která je dodavatelem projektu, o tom dnes ČTK informoval Ondřej Šuch. Výlukový jízdní řád krajský koordinátor veřejné dopravy Korid LK dokončuje.

chrastava nadrazichrastava3
Foto: Artur Irma

Rekonstrukce na frekventované trase z Liberce do Žitavy začala loni v září a hotovo by mělo být do konce letošního roku. Cílem projektu, který má zlepšit dopravní spojení z Liberce směrem do Polska a Německa, je zvýšit zabezpečení tratě a komfort pro cestující. Projekt počítá u obou železničních stanic s opravou nádražních budov a nástupišť a zajištěním jejich bezbariérovosti.

"Zimu jsme využili na intenzivní přípravu tak, aby byl v obou stanicích zachován základní osobní provoz co nejdéle. Odstranili jsme část kolejiště a výhybek, pracujeme na zázemí pro nové zabezpečovací zařízení a chystáme vše pro stavbu podchodů, přejezdů i rekonstrukce mostů," doplnil projektový manažer Skansky Jan Mitlöhner.

V Chrastavě přiléhá staveniště těsně ke kolejím, stavbaři tam proto instalovali bezpečnostní zábrany, které mají zabránit kontaktu pracovníků i techniky s projíždějícími vlaky. Stavbaři už vytrhali celé nakládkové kolejiště a připravují terén pro stavbu nového podchodu. V Hrádku nad Nisou odstranili část kolejí a pracují na rekonstrukci nádražní budovy. Současně se intenzivně staví nová plocha pro odstavování autobusů, která poslouží i pro náhradní autobusovou dopravu v době výluky.

"Vše připravujeme tak, aby 1. dubna mohla začít velká půlroční výluka, během které vybudujeme prakticky dvě nová nádraží s novými nástupišti, podchody a mosty a v Hrádku navíc s bezpečnějším jednokolejným přejezdem," dodal projektový specialista Skansky Tomáš Havel.

Trať z Liberce na Žitavu byla součástí Jiho-severoněmecké spojovací dráhy a měla zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na jih do Vídně, první vlak tudy projel 1. prosince 1859. Dnes slouží hlavně regionální dopravě a denně ji využije kolem 2500 cestujících. "Díky rekonstrukci zabezpečovacího zařízení na celém úseku z Liberce až na státní hranici s Polskem a Německem zkrátíme dobu potřebnou pro křižování vlaků, což přispěje k plynulosti provozu," dodal ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl.

čtk