Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Letadla s francouzskou humanitární pomocí se roztříštila o Smědavskou horu. Bude to už třicet let

12. 04. 2022 | 11:02

V dubnu 1992 přelétávalo nad střední Evropou dvanáct sportovních letadel s humanitární pomocí. Měla namířeno do Běloruska a Rumunska a nešťastná skupina tří letadel zamířila do Polska. Francouzská humanitární pomoc skončila tragicky v Jizerských horách. Je tomu třicet let. V pozdním odpoledni 23.4.1992 narazila dvě letadla do skalnatého strmého svahu Smědavské hory. Nešťastnou událost připomíná facebookový profil Protržená přehrada.

havárie
Výřez ze čtveřice snímků zveřejněných na FB Protržená přehrada

Úplně na začátku humanitární akce stál výbuch jaderné elektrárny v Černobylu (26.4.1986). Ještě několik let po výbuchu byly celému světu, tedy i Francii, adresovány ze strany polských, běloruských a rumunských nemocnic žádosti o dodávky potřebných léků. Proto se humanitární organizace Secours populaire français rozhohla dopravit do těchto nemocnic potřebné léky

Letadla poskytli členové aeroklubu, zejména ze severofrancouzského Lyonu. Bylo jich celkem 12 a byla zvolena zejména proto, aby se pomoc dostala na místo určení včas. Bohužel tři letadla směřující do Polska zabloudila a dvě z nich v husté mlze havarovala v Československu

V Secours populaire français je charitativní organizace postavená na práci dobrovolníků Byla založena v roce 1945, tedy hned po válce, aby pomáhala především rodinám žijících v nepříznivých podmínkách a také, aby řešila problémy dětí. Nejprve se soustředila na pomoc ve Francii a později rozšířila pole své působnosti na mezinárodní oblast, zejména na pomoc rozvojovým zemím a oblastem zasažených přírodními katastrofami, nebo válečnými konflikty.

Celá akce se připravovala několik týdnů dopředu a byla promyšlena do nejmenších detailů. Hlavní část letadel poskytl aeroklub Lyon a zbytek dodaly sousední aerokluby a soukromí majitelé. Jednalo se vesměs o různé typy letadel, mezi kterými převládaly Cessny a Pipery.

Odlet byl naplánován na 22.4., tedy na světový Den Země z Lyonu, odkud se všech dvanáct letadel přesunulo do Erfurtu. Druhý den se letadla rozdělila tak, že šest jich směřovalo do Běloruska, tři odlétla do Rumunska a tři zamířila do polských Katowic

Na palubě každého letadla byli vždy dva lidé. Pilot a novinář, nebo lékař, který měl za úkol koordinovat předávání léků. Všichni piloti, ve věkovém rozmezí 23 až 61 let, byli velmi zkušení. Všichni měli nalétáno dostatečné množství hodin a více než polovinu z nich tvořili profesionálové.

Všichni letěli dobrovolně a bez nároku na odměnu!

Francouzská letadla však, bohužel, dohonila výraznou frontální poruchu, která jim dělala potíže už předchozí den a tlačila je směrem na jih k hranicím Československa, do Frýdlantského výběžku. Jizerské hory zde tvoří pás vysokých kopců a hlubokých údolí, ve kterých se v zimním období drží hustá oblačnost stěžující orientaci. Skupina tří letadel směřujících do Polska se ztratila...

Vedoucí skupiny vydal rozhodnutí nastoupat výšku a vrátit se na výchozí letiště, což sám učinil, ale už nevěnoval pozornost těm dvěma dalším osádkám, které měl na starosti. Tyto dvě osádky zřejmě nepochopily, nebo neslyšely jeho příkazy. Začaly sice stoupat, ale už bylo pozdě, aby minuly vrch Smědavské hory

Tragédie celé akce, která tak dobře začala a stála na ušlechtilých základech tkví jednoznačně v úmrtí čtyř skvělých lidí

Zdroj: Osudové okamžiky, SMĚDAVA 1992,Česká televize

Zpracoval facebokový profil Protržená přehrada

14minutový dokument ke shlédnutí zde https://1url.cz/@Smedava1992