Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Nový jízdní řád zrychlí vlaky z Liberce do Žitavy. Zatím se moc neví od kdy, na trati se stále pracuje

04.12.2025 | 18:08

V Libereckém kraji čekají s novým jízdním řádem od 14. prosince největší změny cestující na železniční trati z Liberce přes Chrastavu, Hrádek nad Nisou a německou Žitavu do Varnsdorfu. Díky rekonstrukci železniční trati na českém a polském území by měl vlak jezdit rychleji.

vlakKontrolor kvality
ilustrační foto

Zatím ale není jisté, kdy vlaky skutečně vyjedou, na trati se stále pracuje, řekl dnes novinářům Otto Pospíšil ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji.

Díky rekonstrukci trati na české a polské straně by se podle Pospíšila mělo zrychlit spojení z Liberce přes Polsko a Německo do Varnsdorfu o deset minut. Na českém a německém území budou po dokončení rekonstrukce jezdit vlaky až stokilometrovou rychlostí, v Polsku dokonce 120 kilometrů. Cesta vlakem tak bude i se zastávkami srovnatelná s cestou autem, což by mělo zvýšit konkurenceschopnost vlaků. Podle nového jízdního řádu by cesta z Liberce do Varnsdorfu měla se zastávkami trvat zhruba 50 minut.

Na trase je ale od jara výluka a stále se tam pracuje, původně měla výluka skončit už 30. září, pak 27. listopadu, dál tam ale jezdí náhradí autobusy. "Aktuálně disponujeme informací, že železniční doprava by měla být zahájena v neděli 14. prosince, nicméně budeme tam mít výlukový jízdní řád, protože ve stanici Hrádek nad Nisou nebude možné křižování vlaků. Drtivá většina vlaků se bude nově křižovat v Žitavě, ale přesto tam máme tři vlaky, kterých se to dotkne," doplnil Pospíšil.

Podle Michala Bartáka, jednatele společnosti Die Länderbahn CZ, která na trase jezdí pod značkou Trilex, bude provoz na trati ve zkušebním režimu. "Stavební práce v Hrádku nad Nisou nebudou dokončené, průjezdná bude pouze jedna staniční kolej a jedna kolej kusá, komplikovanější bude i přístup na ostrovní nástupiště," popsal situaci Barták, podle kterého tak bude třeba jízdní řád upravit. "V současné době s Koridem pracujeme na výlukovém jízdním řádu a opatření pro to trojí křižování," dodal.

Trať z Liberce na Žitavu byla součástí Jiho-severoněmecké spojovací dráhy a měla zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na jih do Vídně, první vlak tudy projel 1. prosince 1859. Dnes slouží hlavně regionální dopravě a denně ji využije kolem 2500 cestujících. Rekonstrukce na frekventované trase z Liberce do Žitavy začala loni v září a hotovo by mělo být do konce letošního roku. Letos je na trase výluka, od jara tam dopravu zajišťují autobusy.

Rekonstrukce za 1,238 miliardy korun má zlepšit dopravní spojení z Liberce směrem do Polska a Německa, zvýšit zabezpečení tratě a komfort pro cestující. Součástí je nejen rekonstrukce kolejí, ale také stanic v Hrádku nad Nisou a Chrastavě včetně nádražních budov. Díky úpravám trati a zrychlení vlaků se podle Pospíšila zlepší návaznosti vlaků v Žitavě, kde bude možné přesednout do vlaků na Drážďany nebo Zhořelec (Görlitz).

čtk