Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Práce na další etapě nové silnice I/13 na Frýdlantsko chce ŘSD začít v roce 2028

12.11.2025 | 12:22

Práce na další etapě nové silnice I/13, která má zlepšit dopravní spojení na Frýdlantsko, chce Ředitelství silnic a dálnic ČR zahájit v roce 2028. V tiskové zprávě o tom dnes informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl. V roce 2013 byla dokončena první etapa, která končí okružní křižovatkou v Krásné Studánce před Mníškem. Dál na Frýdlant vede silnice hustou zástavbou v Mníšku a Albrechticích, s komplikovaným stoupáním i nevyhovující šířkou a je místem častých dopravních nehod.

silnice auto nákladní2
Foto: Artur Irma

Silnice I/13 je hlavní přístupovou komunikací na ekonomicky slabé Frýdlantsko a využívanou trasou do Polska. Liberecký kraj i starostové tamních obcí považují novou silnici za prioritu. Obyvatele obcí na trase trápí hustá doprava, třeba Dětřichovem projede podle posledního sčítání ve všední dny přes 8000 automobilů. V plánu je proto přeložka v úseku Krásná Studánka - Dětřichov dlouhá 8,5 kilometru, která dopravu odvede mimo obce. Počítá s výstavbou sedmi mostů a náklady se předběžně odhadují na dvě miliardy korun.

Záměr je ve fázi posuzování, řeší se odvolání některých obcí a fyzických osob. Ministerstvo dopravy odvolání vyhodnocuje a rozhodne, zda územní rozhodnutí potvrdí, nebo bude nutné ho upravit. "Pokud vše půjde podle plánu, mohly by být výkupy pozemků dokončeny v roce 2026 a projektová dokumentace pokračovat zadáním stupně pro provedení stavby. Samotná stavba by mohla začít v roce 2028," uvedl ředitel Správy Liberec ŘSD Jan Wohlmuth.

Přeložka naváže na již postavený úsek I/13, který končí okružní křižovatkou v Krásné Studánce, a povede mimo zástavbu. Podle Rýdla to přinese větší bezpečnost a plynulost dopravy, méně hluku a emisí v obcích, rychlejší spojení do Frýdlantu i k hranici s Polskem. "Nová silnice má zásadně zlepšit dopravu mezi Libercem a Frýdlantem. Uleví lidem, kteří žijí podél současné trasy, a zároveň zlepší dostupnost regionu. Záměr počítá i s opatřeními pro ochranu krajiny - například výsadbou zeleně, odvodněním a ochranou půdy," dodal Rýdl.

Stavba má ale i své odpůrce, připomínky ke zvolené trase podala Nová Ves, kde přeložka z východu obchází novou zástavbu. Výstavbu nové silnice kritizovali i ekologové z hnutí Děti Země, podle nichž by modernizace současné silnice byla úspornějším a dopravně efektivnějším řešením. Na rušné trase jsou ale časté nehody, v zimě se stává, že doprava zcela zkolabuje, když ve stoupání u Albrechtic uvíznou na sněhu kamiony. To by měla nová trasa, která bude mít ve stoupáních přidaný třetí pruh, vyřešit.

čtk