Práce na další etapě nové silnice I/13 na Frýdlantsko chce ŘSD začít v roce 2028
Práce na další etapě nové silnice I/13, která má zlepšit dopravní spojení na Frýdlantsko, chce Ředitelství silnic a dálnic ČR zahájit v roce 2028. V tiskové zprávě o tom dnes informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl. V roce 2013 byla dokončena první etapa, která končí okružní křižovatkou v Krásné Studánce před Mníškem. Dál na Frýdlant vede silnice hustou zástavbou v Mníšku a Albrechticích, s komplikovaným stoupáním i nevyhovující šířkou a je místem častých dopravních nehod.
Silnice I/13 je hlavní přístupovou komunikací na ekonomicky slabé Frýdlantsko a využívanou trasou do Polska. Liberecký kraj i starostové tamních obcí považují novou silnici za prioritu. Obyvatele obcí na trase trápí hustá doprava, třeba Dětřichovem projede podle posledního sčítání ve všední dny přes 8000 automobilů. V plánu je proto přeložka v úseku Krásná Studánka - Dětřichov dlouhá 8,5 kilometru, která dopravu odvede mimo obce. Počítá s výstavbou sedmi mostů a náklady se předběžně odhadují na dvě miliardy korun.
Záměr je ve fázi posuzování, řeší se odvolání některých obcí a fyzických osob. Ministerstvo dopravy odvolání vyhodnocuje a rozhodne, zda územní rozhodnutí potvrdí, nebo bude nutné ho upravit. "Pokud vše půjde podle plánu, mohly by být výkupy pozemků dokončeny v roce 2026 a projektová dokumentace pokračovat zadáním stupně pro provedení stavby. Samotná stavba by mohla začít v roce 2028," uvedl ředitel Správy Liberec ŘSD Jan Wohlmuth.
Přeložka naváže na již postavený úsek I/13, který končí okružní křižovatkou v Krásné Studánce, a povede mimo zástavbu. Podle Rýdla to přinese větší bezpečnost a plynulost dopravy, méně hluku a emisí v obcích, rychlejší spojení do Frýdlantu i k hranici s Polskem. "Nová silnice má zásadně zlepšit dopravu mezi Libercem a Frýdlantem. Uleví lidem, kteří žijí podél současné trasy, a zároveň zlepší dostupnost regionu. Záměr počítá i s opatřeními pro ochranu krajiny - například výsadbou zeleně, odvodněním a ochranou půdy," dodal Rýdl.
Stavba má ale i své odpůrce, připomínky ke zvolené trase podala Nová Ves, kde přeložka z východu obchází novou zástavbu. Výstavbu nové silnice kritizovali i ekologové z hnutí Děti Země, podle nichž by modernizace současné silnice byla úspornějším a dopravně efektivnějším řešením. Na rušné trase jsou ale časté nehody, v zimě se stává, že doprava zcela zkolabuje, když ve stoupání u Albrechtic uvíznou na sněhu kamiony. To by měla nová trasa, která bude mít ve stoupáních přidaný třetí pruh, vyřešit.
čtk






