Provoz kolem Souše zajistí malokapacitní bezbariérový elektrobus pro 29 cestujících
AKTUALIZOVÁNO, PŘILOŽEN JÍZDNÍ ŘÁD: K dopravnímu propojení dvou oddělených oblastí Jizerských hor dojde poprvé v sobotu 3. srpna. Provoz totiž zahájí nová turistická linka 790 z Tanvaldu na Smědavu, jejíž trasa povede kolem vodní nádrže Souš. Jde o unikátní počin, neboť jde o první jízdu elektrobusu v Libereckém kraji na příměstské autobusové lince, krajem objednávané.
„Hřeben Jizerských hor je z dopravního hlediska rozdělen na dvě veřejnou dopravou dosud nespojené části, protože silnice vede v prvním ochranném pásmu vodního zdroje,“ objasnil Jan Sviták, náměstek hejtmana pověřený řízením rezortu dopravy, investic a veřejných zakázek.
Do nynějška museli případní cestující absolvovat desítky kilometrů dlouhou zajížďku přes Jablonec nad Nisou a Liberec. „Dopravci ČSAD Liberec se podařilo vyjednat povolení provozu sezónní autobusové linky s důrazem na minimalizaci vlivu ovlivňujícího, byť jen teoreticky, životní prostředí, a proto bude obsluha linky zajišťována elektrobusem, který je v místě provozu bezemisní, a jeho konstrukce je z hlediska potřeby provozních kapalin výrazně nižší než u klasických autobusů na naftu nebo CNG,“ doplnil Sviták. „Právě podmínka nasazení elektrobusu umožnila získat výjimku na zavedení turistického spojení mezi Souší a Smědavou, kde je jinak provoz všech vozidel nad 3,5 tuny zakázán.“
Linka 790 bude jezdit během srpna vždy o sobotách a nedělích; naposledy se na cestu vydá 1. září. Spoje budou navazovat na vlaky v Tanvaldu a na Smědavě na linku 650 do Frýdlantu. Z terminálu u nádraží v Tanvaldu vyjede elektro bus v 9.15, 10.30, 13.30 a 16.30 a na Smědavu dorazí v 9.43, 10.58, 13.58 a 16.58. Zpět vyrazí ze Smědavy v 9.55, 11.00, 14.00 a 17.00, přičemž v Tanvaldu bude v 10.20, 11.25, 14.25 a 17.25. „Do budoucna má kraj záměr linku vést z Frýdlantu až do Harrachova, je ale potřeba najít vhodná stanoviště pro dobíjení vozidla,“ zmínil Sviták.
Provoz na trase zajišťuje malokapacitní bezbariérový elektrobus, jenž pojme až 29 cestujících. Zároveň se jedná o zkušební provoz, jehož hlavním cílem je otestování vlastností vozidla na elektrický pohon na trase s náročným výškovým profilem.
„I přes to, že již byla provedena na nové lince 790 zkušební jízda se zátěží, teprve pravidelný provoz ukáže možnosti elektrobusu a s nimi související další plánování rozsahu nabídky, případně změny trasy,“ zkonstatoval Sviták. S ohledem na zkušební provoz je cestujícím doporučeno nejprve ověřit, zda spoj jede. Rezervace ani nahlášení skupin s ohledem na omezenou kapacitu elektrobusu nejsou možné.
LK/Jan Mikulička