Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Správa železnic zahájila rekonstrukci nádraží v Chrastavě a Hrádku nad Nisou. Zlepší se spojení z Liberce směrem do Polska a Německa

04. 09. 2024 | 10:18

Správa železnic zahájila rekonstrukci nádraží v Chrastavě a Hrádku nad Nisou na Liberecku. Projekt za bezmála 1,238 miliardy korun má zlepšit dopravní spojení z Liberce směrem do Polska a Německa, zvýšit zabezpečení tratě a komfort pro cestující. Provozu se práce dotknou příští rok, kdy je od června do října naplánovaná na trati výluka, řekl dnes ČTK ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Rekonstrukce by měla skončit příští rok v listopadu.

hrádek nadrazihradek1
Nádraží v Hrádku nad Nisou, foto: Artur Irma

Projekt počítá u obou železničních stanic s opravou nádražních budov a nástupišť a zajištěním jejich bezbariérovosti a mezi stanicemi se zvýší bezpečnost formou nového zabezpečovacího zařízení. "Myslím si, že rekonstrukce těchto dvou příhraničních nádraží dá jasný signál, že opravdu chceme do budoucna, aby se trať Praha - Liberec a směr na Polsko stala komfortní," doplnil Svoboda. Provoz na trati budou po rekonstrukci na dálku řídit dispečeři z Liberce.

Nádraží v Chrastavě, foto: Artur Irma"Začínáme s přípravnými pracemi, které provoz zatím nijak neomezí, například budováním kabelového vedení pro nové zabezpečovací zařízení z Liberce až do Hrádku nad Nisou. Budeme se také chystat na úpravy budov v Hrádku, Chrastavě i objektu pro technologické využití v Liberci. S hlavními stavebními pracemi začneme od jara příštího roku. Těžkou techniku i naše specialisty nasadíme v obou stanicích současně tak, abychom efektivně využili čas výluk," řekl Jan Mitlöhner, projektový manažer dodavatele stavby, společnosti Skanska.

Nádraží v Hrádku nad Nisou, foto: Artur IrmaPodle starosty Chrastavy Michaela Canova (Starostové pro Liberecký kraj) se s modernizací stanice výrazně zvýší komfort pro cestující. "Podařilo se nám domluvit dvě velká zlepšení. Nový podchod na nádraží povede až do průmyslové zóny. Teď musí lidé, kteří přijedou vlakem, nádraží obcházet. Ještě snad větší radost mám z toho, že se rozšíří a prohloubí viadukt, kterým se vjíždí do průmyslové zóny, protože teď se tam kamiony skoro nevejdou, mají to doslova na centimetry," dodal Canov.

Nádraží v Chrastavě, foto: Artur IrmaTrať z Liberce na Žitavu byla součástí Jiho-severoněmecké spojovací dráhy a měla zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na jih do Vídně, první vlak tudy projel 1. prosince 1859. Dnes slouží hlavně regionální dopravě a denně ji podle libereckého hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) využije kolem 2500 cestujících. "Její potenciál je významně omezen 2,5 kilometru dlouhým úsekem do Žitavy přes polské území, který nutně potřebuje rekonstrukci. Za 20 let se ji ale vládám Česka, Polska a Německa nepodařilo vyjednat," řekl. Za obnovu trati vznikla letos v dubnu petice.

čtk