Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Vlaky z Liberce přes Hrádek do Žitavy vyjedou zřejmě až v prosinci. Podle nového jízdního řádu 

06.11.2025 | 17:50

Vlaky z Liberce přes Chrastavu a Hrádek nad Nisou do německé Žitavy vyjedou zřejmě nejdřív s novým jízdním řádem, který začne platit 14. prosince. Při slavnostním otevření obnovené trati v Kořenově na Jablonecku to dnes na dotaz ČTK řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

vlakIlustr1
ilustrační foto

Rekonstrukce rušné trati se protáhla, původně měla výluka skončit už v září, pak se termín posunul na 27. listopadu, ani to už ale neplatí.

Projekt za bezmála 1,238 miliardy korun má zlepšit dopravní spojení z Liberce směrem do Polska a Německa, zvýšit zabezpečení tratě a komfort pro cestující. Součástí je nejen rekonstrukce kolejí, ale také stanic v Hrádku nad Nisou a Chrastavě včetně nádražních budov. "Stavba je trošku složitější, než se očekávalo. Doufám, že vydrží počasí, a pak ten nový jízdní řád dopadne, děláme maximum, ale počasí bude větším šéfem," doplnil Svoboda.

Trať z Liberce na Žitavu byla součástí Jiho-severoněmecké spojovací dráhy a měla zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na jih do Vídně, první vlak tudy projel 1. prosince 1859. Dnes slouží hlavně regionální dopravě a denně ji využije kolem 2500 cestujících. Rekonstrukce na frekventované trase z Liberce do Žitavy začala loni v září a hotovo by mělo být do konce letošního roku. Na trase je výluka, od jara tam dopravu zajišťují autobusy.

Cesta vlakem z Liberce přes Polsko do Německa by měla od prosince zrychlit i díky rekonstrukci na polské straně. Poláci nechali zrekonstruovat zhruba 2,8 kilometru dlouhý úseku trati od hranice s Českem po hranici s Německem, kde se dosud jezdilo maximálně rychlostí 40 kilometrů v hodině, nově by tam vlaky měly jezdit až 120kilometrovou rychlostí. "Rádi bychom, aby na trati v Polsku přibyla i zastávka, dnes tam vlaky nestaví," řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Díky rekonstrukci trati na polském území by se mělo zrychlit spojení z Liberce přes Polsko a Německo do Varnsdorfu o deset minut. Na českém a německém území budou po dokončení rekonstrukce jezdit vlaky až stokilometrovou rychlostí, v Polsku dokonce 120 kilometrů. Cesta vlakem tak bude i se zastávkami srovnatelná s cestou autem, což by mělo zvýšit konkurenceschopnost vlaků. Podle návrhu nového jízdního řádu by cesta z Liberce do Varnsdorfu měla se zastávkami trvat zhruba 50 minut.

čtk