Do práce na kole: 12. ročník výzvy láká na odměny i radost z pohybu, uskuteční se v květnu. Cyklojízda se odehraje už 21. dubna

08. 04. 2022 | 5:00

Dvanáctým rokem se letos koná tradiční akce Do práce na kole, kterou pořádá spolek AutoMAt. Důvod měsíční výzvy pro zaměstnance a zaměstnavatele je zcela prozaický: motivovat lidi a vedení firem, a popřípadě i měst, k šetrnějšímu přístupu k udržitelné dopravě, která pomáhá mnohdy zahlcené městské dopravě alespoň částečně ulevit od náporu aut.

nakole3
Akce Do ráce na kole se koná po celé republice, začala v Praze. Foto: AutoMAt

Města jako Liberec mají oproti jiným rovinatějším městům tu nevýhodu, že většina cest je strmá a cyklista se při jejich zdolávání dost zapotí. Přesto si nejen tady, ale po celé republice, každoročně troufnou tisíce lidí vyměnit auto za kolo popřípadě koloběžku nebo za vlastní nohy. I letos se "bezautomobilová" výzva koná v květnu, a potrvá celý měsíc.

Grafika: AutoMAt

Statistika z loňského roku ukazuje, že se do výzvy zapojilo přes 22 tisíc zaměstnanců po celé republice, z celkem více než 2 000 firem. V Liberci přesedlalo na kolo 555 lidí. Všichni společně poctivě najeli přes 5 400 000 kilometrů a dokázali svými výkony ušetřit 700 tun emisí oxidu uhličitého.

Přihlášení zaměstnanci dostanou v rámci výzvy tričko a nákrčník. Je ovšem nutné se registrovat jako dvou až pětičlenný tým zaměstnanců na stránce dopracenakole.cz. Startovné je 490 korun. Po celý květen je pak zapotřebí poctivě si zapisovat jednotlivé jízdy do mobilní aplikace.

Grafika: AutoMAt

Ti, kteří splní stanovený plán alespoň na 66 procent, se dostanou do slosování o ceny. V rámci soutěže je možné zapisovat jakoukoliv cestu do práce nebo zpátky, kterou každý jednotlivec v rámci týmu absolvuje na kole, pěšky, koloběžce nebo třeba skateboardu. Podmínkou je, že trasa musí měřit minimálně 1,5 kilometru.

Jedním z organizátorů akce Do práce na kole je Jan Haruda, který je sám vášnivým cyklistou: “Důležité je, aby akce přinášela radost jak organizátorům, tak i samotným účastníkům. Samozřejmě bychom také chtěli, aby se výzva všem zúčastněným líbila svou myšlenkou, kreativitou a svým smyslem tak, že se každý rok zapojí znovu.”

Grafika: AutoMAt

Hlavním poselstvím zůstává od prvního ročníku motivovat města a jejich obyvatele k tomu, aby využívali alternativní způsoby dopravy a tím prospěli nejen sobě, jako jednotlivci, ale také ulehčili městské dopravě, která stále bobtná ve většině větších měst v zemi.  

Pokud se do výzvy chcete zapojit, ale na kole jste naposledy seděli v dětství, můžete zkusit nejprve vyrazit na víkendovou projížďku klidnými uličkami. Až získáte větší jistotu, můžete vyrazit do každodenního provozu. Pomocníkem při cestách do práce může být i chytrá stránka městem na kole, kde je také mapa, která vám po zadání trasy vygeneruje nejlepší, takzvanou zelenou cestu do práce. Vyhnete se tím zbytečně frekventovaným silnicím nebo nepřehledným křižovatkám, které nejsou pro cyklisty komfortní.

Foto: AutoMAt

Od prvního ročníku získala výzva Do práce na kole tisíce nových podporovatelů. V roce 2011 se do první výzvy přihlásilo přes tisíc lidí, a to pouze v Praze. Celkem se cyklistům během května podařilo urazit 318 tisíc kilometrů, což odpovídá vzdálenosti osmkrát kolem zeměkoule.

Ještě před samotným startem výzvy se v Liberci uskuteční cyklojízda. Konkrétně ve čtvrtek 21. dubna  od 17 hodin může před libereckou radnici dorazit každý, kdo se chce po městě projet. Není ovšem povinnost celou akci absolvovat, je na každém, kde se připojí, popřípadě kde se odpojí. Trasa cyklojízdy měří sedm kilometrů a každý může zvolit tempo, které vyhovuje zrovna jemu. Samotná výzva Do práce na kole vypukne logicky prvního května a skončí posledním květnovým pracovním dnem.

lux

Níže ve fotogalerii archivní snímky z tradiční Cyklojízdy v Liberci.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace