Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberecký kraj by chtěl zrychlit a zmodernizovat železniční spojení na Pardubice

04. 05. 2019 | 9:57

Liberecký kraj by chtěl zrychlit železniční spojení z Liberce na Pardubice. Cesta by se mohla zkrátit zhruba o půl hodiny na dvě hodiny. Je třeba ale ještě zmodernizovat úsek mezi Starou Pakou a Dvorem Králové a také nádraží v Turnově. Modernizaci prodělala v Turnově jen nádražní budova a peróny, výhybky se pořád přehazují ručně a vlaky tam zbytečně stojí i čtvrt hodiny. U příležitosti oslav 160 let od dokončení trati to ČTK řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Navzdory investicím se trať z Liberce na Pardubice za 160 let od svého vzniku příliš nezměnila. Vlaky sice mohou na některých úsecích jezdit rychleji, přejezdy jsou zabezpečené, trať je ale stále jednokolejná jako v době svého vzniku a až na úsek mezi Hradcem Králové a Pardubicemi není elektrifikovaná.

"V minulých letech prošly modernizací úseky ze Staré Paky po Malou Skálu a mezi Libercem a Turnovem. Zvýšila se tam rychlost. Zatím je nám to ale k ničemu, protože pořád se křižujeme na stejných místech. K tomu, abychom to mohli zrychlit o půl hodiny, nám chybí zhruba tři minuty mezi Starou Pakou a Dvorem Králové," řekl Blažek.

Trať z Pardubic do Liberce měla ve druhé polovině 19. století zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na Vídeň. O její vybudování se velkou měrou zasloužil liberecký průmyslník Johann Liebieg, jehož rozmáhajícímu se textilnímu impériu už doprava formany nestačila. Jiho-severoněmecká spojovací dráha z Liberce do Pardubic je včetně odbočky do Svatoňovic dlouhá přes 196 kilometrů, přesto k její výstavbě stačily pouhé tři roky.

Na výstavbě trati pracovalo až 17.000 dělníků a má řadu unikátů jako ve své době nejdelší tunel nebo 120 metrů dlouhý a 32 metrů vysoký sychrovský viadukt. Náročné akci předcházely diskuse o vedení trati. Ve hře bylo pět variant. Rozhodující slovo měla ale armáda, proto trať vede podél hraničních hor a pevností v Josefově a Hradci Králové. První vlak dorazil do Liberce 1. května 1859.

Historii trati dnes připomněly oslavy, které na libereckém nádraží připravily České dráhy.

Načítám...
Napiš komentář